Skip to content

اردیبهشت 9, 1402

dav

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

ای علی که جمله عقل و دیده ای    شمه ای وا گو از آن چه دیده ای
 چشم تو ادراک غیب آموخته          چشم های حاضران بر دوخته

خوشبختانه امروز دیگر نهج البلاغه کتابی نیست که تنها نزد اهل درس و مدرسه معروف باشد، بلکه خاص و عام کما بیش بدان آشنایند و گـاه بـدان مانوس در بخش نامه های این کتاب شریف دو نامه آمده است که به جهت کمی و کیفی نسبت به دیگر نامه ها شاخص تر می نماید: یکی نامه امام امیر المومنین علی به امام حسن مجتبی است که به هنگام بازگشت از جنگ صفین می نگارد؛ و دیگر آن عهد نامه ای است که برای مالک اشتر نخعی مینویسد آن گاه که وی را به ولایت مصر می گمارد. پیداست که در یکی به اقتضای موضوع و مخاطب صبغه مسائل و مطالب، بیشتر شخصی، انفسی و عاطفی است و در دیگری ،اجتماعی، سیاسی و آفاقی است.

در باب ارج و مقام کلام امیر بیان مولای متقیان، باب مدینه ی علم و حکمت رسول الله یارانه تا کنون هر کس به قدر همت خویش داد سخن داده با این همه نمی توان گفت که حق مطلب كما هو حقه – بیان شده است. براین سفارش نامه حضرت امیر ، محققین در ادوار مختلف شرح و تفسیرها نوشته اند، برخی در طی شرح کتاب شریف نهج البلاغه و برخی دیگر کاری مستقل و مجزا سامان داده اند خداوند به همه پاداش نیکو ببخشد. بی نکوکاران را تباه نمی سازد. نکته یاد کردنی آن که این تکرارها نه تنها ستوه آور نیست بلکه میسزد خطاب به خداوندان فضل و دانش بگوییم:

مکرر کن سخن های چو شگر     که شیرین تر بود قند مکرر

سخنان امام (ع) که امام سخنان است در حقیقت نوری است که در درازنای زمان با گذر از منشور ذهن و زبان و دل و جان ارباب معرفت رنگین کمانی از حکمت، فضیلت و معنویت میسازد که چشم دل را روشنی بخشیده و به باغ جان طراوت و تازگی ارزانی می دارد باری؛

یک قصه بیش نیست غم عشق و این عجب        کز هر زبان که می شنوم نامکرر است

این مکتوبی که خواننده ی فرهیخته پیش روی دارد مجموعه خطبه ها یا گفتارهایی است که جانمایه آن سی و یکمین نامه مندرج در نهج البلاغه خطاب به حسن بن علی است که در نیمروز جمعه ها در جمع مردان و زنان مومنی ایراد شده که با طهارت و با طیب نفس به بوی ” ذكر الله “ ، خرید و فروش و دیگر سرگرمی های روزمره زندگی راوانهاده و رضایت دوست طلبیده اند.

شهرستان جهرم که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای – حفظه الله – آن را دارالمومنین نامیدند در اقامه نماز جمعه، پیشینه ای دیرینه در حدود یک سده دارد. احیاگر این سنت حسنه آیت الله العظمى المجاهـد حـاج سید عبدالحسین نجفی لاری – قدس سره است و اینک حجت الاسلام والمسلمین جناب دکتر در کام – دام ظله که پرورده حوزه و دانش آموخته ی دانشگاه است به حکم رهبر معظم انقلاب – حفظه الله – دیده بان و پاسدار این دژ استوار توحید و تقوی و امامت و ولایت است این کتاب هم فراهم آمده ی خطابه های ایشان است که حاوی نکاتی تازه نو و بدیع است و هر خواننده ی فرهیخته ای از آن سود برده و بهره مند خواهد شد. این اثر با کوشش تنی چند از برادران ایمانی بدین شکل و شمایل در آمده است. امید است که این کار برای اهل فضل و دانش مطبوع و در پیشگاه ولی الله الاعظم مقبول افتد.


والحمد لله اولاً وآخراً و ظاهراً و باطناً
امور فرهنگی و تدوین آثار دفتر امام جمعه جهرم

دیگر کتاب ها:‌

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.