Skip to content

اردیبهشت 15, 1403

09
🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، چهـاردهـم اردیـبهـشت ماه 1403 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

💠 «إِنَّ‌الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ‌الْفَاحِشَةُ فِي‌الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي‌الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَاتَعْلَمُونَ – نور 19»

⭕️ در روزگار ما به واسطه این‌که بسیاری از مردم با گوشی‏های هوشمند به فضای مجازی دسترسی دارند و از شبکه‏های اجتماعی استفاده زیادی می‏کنند امکان نشر و گسترش خوبی‏ها و بدی‏ها، فراوان‏تر از گذشته شده است. گاهی از اوقات با فشار دادن یک یا چند دکمه و یا لمس کردن گوشی،‏ یک خوبی یا یک بدی در سطح بسیار وسیع گسترش پیدا می‌کند و هزاران نفر و بیشتر در یک لحظه آن را می‌بینند.

🔺بنابراین بیش از هر زمان دیگری به این هشداری که خداوند متعال به ما داده باید توجه کنیم که مبادا کاری کنیم و یا دوست داشته باشیم که بدی‏ها، دروغ‏ها، تهمت‏ها، حرف‏های بی اساس، عکس‏ها، فیلم‏های غیر اخلاقی انتشار پیدا کند.

⭕️ اکنون ما انسان‏های قرن بیستم و بیست و یکم بیش از اجدادمان نیازمند به آموزه‏های این چنینی از آیات قرآن داریم. اشتباه می‏کنند کسانی که فکر می‏کنند دوره آموزه‏های دینی تمام شده است. حقیقتاً هرچه که بشر پیشرفت می‏کند به دین و آموزه‏ها و هشدارهای آن نیازمندتر می شود.

🔷 به عنوان نمونه از چیزهایی که بزرگان دین و اخلاق از ما خواسته‌اند این است که سعی کنیم در طول زندگی‏ به هر دلیل و به هر نحوی به رمز و راز و عیبی از برادران و خواهران دینی خود پی بردیم که علنی نیست و خداوند متعال هم آنها را رسوا نکرده و با «ستار العیوب» بودنش فرصت داده و فوری عذاب نکرده فاش نکنیم.

🔹مرحوم حاجی نوری در مستدرک الوسائل جلد 12 صفحه 726 می‏نویسد که روزی وجود شریف خاتم انبیاء محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله در جمع اصحاب‏ به علی‌بن ابی طالب صلوات‌الله و سلامه علیه رو کرده و فرمودند: یا علی! اگر تو مردی را در حال ارتکاب فحشاء ببینی چه کار می‏کنی؟ جواب دادند که یا رسول‌الله! من عیب پوشی می‏کنم. حضرت این سؤال‏ را سه بار در جمع اصحاب خطاب به امیرالمومنین(ع) تکرار کردند که هرسه بار جواب دادند من این عیب را می‏پوشانم و آبروی طرف را نمی‏برم. سپس رسول الله (ص) به اصحاب رو کرده و همان جمله معروف را فرمودند که: «لا فَتی الاّ علی» یعنی جوانمردی را از علی یاد بگیرید و آبروی دیگران را نبرید، بعد هم خطاب به اصحاب فرمودند: در مورد برادران و خواهران دینی‏ و همنوعان‏ خود عیب پوش باشید.

⭕️ پس عیب پوشی یک فضیلت اخلاقی است. البته گاهی طرف علناً مرتکب فسق و فجوری می‏شود و یا این‌که مخفی است اما کانون فساد و توطئه و ترویج بداخلاقی‏ و فحشاء و منکرات است که حسابش جداست

🔺 اما شخصی در خانه‏ ویا محیط کار و فضای خلوت و محیط خصوصی‏اش عملی که عیبی دارد انجام می‌دهد و شما متوجه می‏شوید و حق ندارید آن را فاش کنید، روایات زیادی هم در این زمینه داریم که اگر کسی به دنبال فاش کردن عیوبی از مؤمنین جهت آبروریزی آنها باشد و خداوند آن را مخفی کرده باشد از طرف حق تعالی در همین دنیا آبرویش ‏برده می‌شود. در روایات آمده که هرچند در عمق خانه‌اش باشد رسوایش می‏کنیم. و باید بدانیم که عیب‌پوشی ویژگی بسیار خوبی است.

🔹 این حکایت را از خَیّر معروف گذشته نه چندان دور عباسقلی‌خان در مشهد نقل کرده‌اند که کاروان سرا و مدرسه علمیه‏اش مشهور است که به او خبر دادند در مدرسه علمیه اهدایی شما طلبه‌ای درس می‏خواند و مشروب می‏خورد و شیشه مشروبش هم پشت یک کتاب قطور در طاقچه مخفی کرده است. با همراهان به مدرسه رفت و داخل حجره آن بنده خدا شد. طلبه وقتی دید عباسقلی‌خان به کتاب‏ها نگاه کرد و از اسم آن کتاب پرسید بر خود لرزید و در پیشگاه خدا توبه کرد و گفت خدایا آبرویم را نبر و خدا هم بر زبانش جاری کرد و گفت: اسم این کتاب «ستار العیوب» است. ناگهان برقی به دل عباسقلی خان افتاد و سکوت کرد و سر به زیر انداخت و اشک در چشمانش جاری شد و بدون اینکه چیزی بگوید از حجره و مدرسه بیرون آمد. آورده‌اند که آن طلبه به واسطه همان توبه، تبدیل به یکی از دانشمندان و علمای بنام حوزه علمیه مشهد شد.

🔷آری، عیب پوشی ویژگی خوبی است و اگر آبروی کسی را که خدا آبرویش را حفظ کرده ببریم مرتکب یکی از شنیع‏ترین و بدترین گناهان شده‌ایم. حفظ حرمت مؤمن مثل حرمت جان و مال اوست که این متن روایات است.

🔺 آبروریزی آن قدر شنیع و زشت است که فقهای عظام در کتاب‏های فقهی‏ فرموده‏اند که اگر غسّال در حین غسل دادن میت متوجه عیبی در بدن اوشد که دیگران خبر ندارند حق ندارد آن را نقل کند چون آبروی مُرده هم از دیدگاه دین ما باید نگه داشته شود، بالاخره او هم حق و حقوق و اطرافیان و خانواده‏ای دارد که باید حرمتشان حفظ بشود

🔺 خدای متعال در آیه فوق‌الذکر نفرموده کسانی که زشتی‏ها را اشاعه می‏دهند عذاب می‏کنم بلکه آنهایی که حتی این حالت را دوست دارند که یک گناهی ویا یک زشتی فاش بشود را در دنیا و آخرت عذاب می‏کنم و این که می‌فرماید:«….وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ…بقره195» با این دستان، خودتان را به هلاکت نیندازید. شاید بشود گفت که در زمان ما یکی از مصادیق روشن این‌که انسان با دست خودش جهنّمی می‌شود همین گوشی‏هایی است که درست مدیریت و استفاده نمی‌شود و بعضی با آن تیشه به ریشه خودشان می‏زنند و جهنّمی می‏‌شوند.

🔷 امیدواریم خداوند متعال به ما توفیق دهد چیزهایی که بزرگان دین به ما فرموده‌اند را جدی بگیریم.

✅ امام جمعه جهرم در ابتدای خطبه دوم بیان داشت، خداوند متعال در قرآن کریم فرموده اند:

💠وَهُوَ ٱلَّذِي يُنَزِّلُ ٱلۡغَيۡثَ مِنۢ بَعۡدِ مَا قَنَطُواْ وَيَنشُرُ رَحۡمَتَهُۥۚ وَهُوَ ٱلۡوَلِيُّ ٱلۡحَمِيدُ (شوری/ ۲۲)

🔹و اوست خدايى كه باران را پس از نوميدى خلق مى‌فرستد و رحمت (و نعمت) خود را فراوان مى‌گرداند و اوست خداوندگار محبوب الذّات ستوده صفات

🔹وی ادامه داد: در این ایام شکرگزار پروردگاری هستیم که به رغم عدم انتظار باران، رحمتش را بر ما نازل کرده و البته این گونه نباشد که از یک سو لطف و کرامت خداوند را شاهد باشیم و از سوی بندگانش ،ناشکری و پرده دری و انجام گناهان که اگر این گونه شد به تعبیر مولایمان باید بترسیم :
🔹 يا بنَ آدمَ ، إذا رَأيتَ ربَّكَ سبحانَهُ يُتابِعُ علَيكَ نِعمَهُ و أنتَ تَعصيهِ فاحذَرْهُ .

🔹امام على عليه السلام : اى فرزند آدم، هرگاه ديدى كه گناه مى كنى و با اين حال پروردگار پاك نعمت هايش را پياپى به تو ارزانى مى دارد، از او برحذر باش.

🔺چرا که آدمیان در صورت عدم دوری از گناهان ممکن است به استدراج دچار شوند:

💠 وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ(اعراف/۱۸۲)
و آنان که آیات ما را تکذیب کردند به زودی آنها را به عذاب و هلاکت می‌افکنیم از جایی که فهم آن نکنند.

🔷حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در بخش بعدی خطبه دوم با تسلیت و تعزیت سالروز شهادت رییس مذهب جعفری امام صادق (ع) اظهار داشت: کسانی که با جوامع حدیثی شیعه در ارتباط هستند و بنا به تحقیق محققان می دانند که قریب به نیمی از روایاتی که به دست ما شیعیان رسیده است از وجود شریف رئیس مذهبمان،امام صادق (ع) است .

🔹وی ادامه داد با توجه به فناوری های روز در ارائه اطلاعات و آمار، گفته شده که ۱۳۸ هزار حدیث از آن امام همام در جوامع شیعه وجود دارد که البته بعضی مکرر و بعضی در چند بخش است اما همین مقدار نیز نشان از پربرکت بودن دوران امامت امام جعفر صادق(ع) دارد که گویی تنها عمل کردن به یک حدیث آن بزرگوار خیر دنیا و آخرت را نصیب می‌کند لذا به وجود ایشان افتخار می کنیم و البته باید توجه داشت عامل به دستورات و آموزه های آن امام همام نیز باشیم.

🔹امام جمعه جهرم افزود یکی از هزاران شاگرد ایشان اَبان است که به تنهایی همین شیعه و محدث آن حضرت ۳۰ هزار حدیث از امام صادق(ع) نقل کرد.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر بیان داشت امام صادق علیه السلام ۱۳۸ هزار سخن داشتند اما در هنگام شهادت یک سخن را بازگو کردند و آن اهمیت دادن به نماز است:

💠شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ؛ 
هرگز شفاعت ما به کسى که نماز را سبک بشمارد، نمى‌رسد»

🔹لذا نماز در زندگی جایگاه ویژه ای داشته در اولویت همه امور باشد تا ان شاالله مشمول شفاعت آن امام بزرگوار باشیم.

🔷امام جمعه جهرم بیان داشت: در روزگار ما یکی از تربیت شدگان مکتب امام صادق علیه السلام و از نسل آن امام همام، امام جمعه فقید و بزرگوار شهرمان حضرت آیت الله سید حسین آیت اللهی است.

🔹آن بزرگواری که توامان درس ولایت و برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام را به ما آموخت و حقیقتا خودش ،زندگیش ،افکارش و سخنانش تبلور عینی أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم بود،
در برابر دشمنان چون کوه ،و در برابر مردم و نیازمندان پدری مهربان بود، جاذبه و دافعه را از جد بزرگوارش حضرت علی علیه السلام فرا گرفته و حق ایشان بر ما بسیار بزرگ است .
انقلابی گری،ولایت مداری ،تربیت دینی به خصوص محلاتی که بیشتر با ایشان انیس و همدم بودند را مدیون ایشان هستیم، خطیبی که ۴۰ سال در سنگر نماز جمعه جهرم حضور داشت.

✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در بخش بعدی خطبه دوم اظهار داشت: در چندین روز گذشته شاهد واقعه تلخی بودیم که ناجوانمردانه حیثیت شهر دارالمومنین در فضای رسانه ای زیر سوال رفت در حالی که این ماجرا ربطی به مردم جهرم نداشت.

🔺این که در شهر دیگری و در جلسه مختلطی شرب خمر شود و فردی هم به این واسطه فوت کند و هیچکدام از آن افراد جلسه چه میزبان و چه مهمان جهرمی نباشند اما ناجوانمردانه شخصیت پاک دارالمومنین را مورد هجمه قرار دهند.

⭕️ امام جمعه جهرم همچنین از مدعی العموم شهرستان جهرم خواست، کسانی که عامدا و یا بدون تحقیق آبروی مردم جهرم را لکه دار کردند شناسایی شده و با آنان برخورد قانونی شود که این خواسته با حمایت نمازگزاران روبرو شد.

🔺وی ادامه داد به پیامبر عزیزمان اطلاع دادند که خانمی سرقت کرده و شرایط جاری شدن حد را دارد که رسول خدا(ص) فرمودند باید حد خدا جاری شود، گفته شد که وی از خانواده های سرشناس و صاحب نفوذ است که حضرت فرمودند : قسم به خدا که اگر این کار را یکی از نزدیکانم انجام داده بود دستش را قطع می کردم و ادامه دادند مگر شما خبر ندارید کسانی که قبل از شما دچار فروپاشی شدند یکی از عادت هایشان این بود که مجازاتشان محدود به آدم های عادی و بیچاره بود و اگر فرد سرشناس و با نفوذی از اصحاب قدرت خطا و گناهی مرتکب می شد از آن چشم پوشی می کردند؟بنابراین توقع ما این است که در واقعه اخیر نیز ملاحظه ای صورت نگیرد و حکم خداوند اجرا شود.

⭕️ امام جمعه جهرم ادامه داد : ما نباید برای مسئولین قضایی تعیین تکلیف کنیم، ما باید خواستار اجرای حکم خداوند ،قانون و مقررات باشیم اما این که خودمان نوع مجازات را تعیین کنیم حرف غلطی است چرا که اشرافی به ماجرا نداریم، این که آقایی در رسانه ملی خواستار جاری شدن حد خداوند شود آیا وی به تمامی ماجرا واقف است؟

🔸بعضی فکر می‌کنند هر آن که دزدی کرد باید دستش قطع شود اما در فقه ما ۱۷ شرط برای سرقت حدی گذاشته شده یعنی ۱۶ شرط هم داشته و اما تنها یک شرط را نداشته باشد کسی حق ندارد دستش را قطع کند و در قانون مجازات فعلی نیز ۱۴ شرط آن آمده است که در نبود همه شرایط، به سرقت تعزیری تبدیل می شود.

🔸برای اجرای حد شرب خمر ۱۶ شرط وجود دارد که اگر قضات این ۱۶ شرط را مشاهده و تایید کردند در ملا عام حد خدا جاری شود اما اگر این شروط نبود کسی حق ندارد خارج از این تصمیم بگیرد و لذا مجازات هر آنچه که بود، با توجه به این موارد در نظر گرفته شود.

🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر تاکید کرد نباید به واسطه این که عده معدودی در صنفی اشتباه و جرمی مرتکب شدند این را به پای تمامی آن صنف بگذاریم ،ما قدردان جامعه پزشکی هستیم،ما فراموش نکردیم در بحران ها چگونه فداکاری کردند، ما بسیجیان خاطرمان نرفته در دوران دفاع مقدس شخصی چون دکتر ملک حسینی ۲۰ ساعت مشغول جراحی رزمندگان بود، ما فراموش نکردیم در دوران کرونا چه شرایط سختی را گذراندند و حتی عده ای از جامعه پزشکی به شهادت رسیدند اما دلسوزانه عرض می‌کنیم برای صیانت از جامعه پزشکی لازم است برخورد با این افراد بر پایه مقررات و مُر قانون و حکم خداوند اجرا شود.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.