Skip to content

اردیبهشت 1, 1403

893c431c89b06e2ad4302c2912e8d698_XL
🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، سی و یکـم فروردین ماه 1403 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر


💠«وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ -انفال46»

🔹از دستورات مؤکد خدای متعال، پیامبر (ص) و ائمه طاهرین(ع) و علما و رهبران دین اسلام این است که نهایت تلاش را داشته باشیم که مبادا در بین جبهه حق، اختلاف و نزاع و تفرقه بوجود بیاید. توصیه به وحدت و اجتناب از تفرقه و توصیه به همگرایی و پرهیز از واگرایی مورد تاکید بزرگان دین بوده است. البته مسئله وحدت به این معنا نیست که تفاوتی در دیدگاهها و نظرات وجود نداشته باشد! این‌که همه یک‌جور فکر کنند اصلا قابل دستیابی نیست و شاید مطلوب هم نباشد. بعضی از صاحب نظران گفته‌اند اگر وارد اجتماعی شدید که همه مثل هم فکر می‌کنند نشان دهنده این است که اصلا اهل فکر و نظر نیستند، چون اختلاف دیدگاه طبیعی است. در بین اهل تحقیق و فقهای عظام هم تفاوت فتوی در همین مسائل عبادی بسیار است. بدین سبب که همه این بزرگواران اهل تحقیق و تفکر وتلاش برای رسیدن به حق و حقیقت هستند لذا ممکن است دیدگاهها متفاوت بشود. پس منظور از وحدت این است که این تفاوت‌ها منجر به تفرقه و جدایی و مچ‌گیری و سوءظن و تنازع و جنگ و دعوا و این چیزها نشود.

🔹 خداوند نیز فرموده است که گرد محور سخن خدا و سنت قطعی پیامبر(ص) جمع شوید «أَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ» و با هم نزاع و درگیری نداشته باشید. «وَلَا تَنَازَعُوا» ای کاش مسلمانان صدر اسلام بعد از پیامبر عزیزمان به همین یک آیه عمل کرده بودند که اگر دقت کرده و فهمیده بودند این قضیه انشقاق بین امت اسلامی را رقم نمی‌زدند. آیا در سقیفه بنی ساعده به این آیه عمل شد؟ آیا به سخن خدا و آیات غدیر عمل شد؟ آیا به فرمایشات پیامبرعزیزمان در ماجرای غدیر عمل شد؟ البته که نشد و در عوض درگیری و حتی کتک کاری انجام دادند که زبیر کتک خورد… بنابراین محور وحدت روشن است. درگیری‌های لفظی، هتاکی، پرده‌دری، مچ‌گیری، یافتن نقاط ضعف و پافشاری بر آنها، غیبت، تهمت… اینها همه خط قرمز است و جامعه را سست می‌کند «فَتَفْشَلُوا» مبادا به همدیگر بپرید که انرژی و قدرت و فکر و استعدادهایی که باید صرف اعتلای کلمه حق و سازندگی اجتماع و مقابله با دشمنان بشود تحلیل می‌رود. این خطری است که همواره جوامع اسلامی را تهدید می‌کند. رحمت خدا بر امام راحل که چقدر روی مسئله وحدت کلمه تاکید می کردند.

🔹متاسفانه بعد از انتخابات اخیر هم بین جبهه حق و کسانی که داعیه انقلابی‌گری دارند حرفهایی شنیده شد در حالی که مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) همین امسال حداقل دوبار گوشرد کردند که شدیداً جامعه ما نیاز به وحدت دارد. حکایتی را یادآوری می‌کنم که در زمان قدیم در زیرزمین خانه‌ای تعدادی گربه خانه کرده بودند و هر از گاهی اذیت می‌کردند. روزی گستاخی را به جایی رساندند که به آشپرخانه حمله کرده و غذایی که حاج خانم درست کرده بود را خراب کردند. هنگام ظهر که آقای خانه خسته و گرسنه وارد شد خانم گفت چندبار گفتم فکری برای این گربه ها بکن، بیا و ببین در آشپرخانه چه کار کرده‌اند! آقا هم با عصبانیت تمام گربه‌ها را داخل یک گونی کرد و از آبادی خارج شد که آنها را به یک دره پرت کند. گربه‌ها در طول راه درون گونی به هم پریدند طوری که وقتی به لب پرتگاه رسیدند هیچ سروصدا و حرکتی از آنها به گوش نمی‌رسید. مرد وقتی یکی یکی گربه‌های بی‌حال شده را از گونی بیرون می‌آورد و درون دره پرت می‌کرد سخن حکیمانه‌ای به آنها می‌گفت که ای بیچاره‌ها اگر با مقداری از آن انرژی که صرف کوبیدن همدیگر کردید ته گونی را سوراخ کرده بودید همگی فرار می‌کردید و یا لااقل الان مقابل من که می‌خواهم نابودتان کنم این‌گونه بی‌حال نمی‌افتادید و عکس‌العملی نشان می‌دادید و مقاومتی می‌کردید! این حکایت کسانی است که در یک مجموعه همگی داعیه حق و خدمت به مردم و مسلمانی و شیعه‌گری و انقلابی‌گری دارند اما به همدیگر می‌پرند و دائما به جای این‌که از همدیگر دستگیری کنند در فضای حقیقی و مجازی به دنبال مچ‌گیری و آبروریزی هستند و نتیجه همان « وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ» است که یعنی بادتان می‌رود و به تعبیر خودمان یعنی بادتان می‌خوابد مثل بادکنکی که بادش خالی شده و یا لاستیک ماشینی که باد ندارد وحرکت نمی‌کند یا بالنی که بی‌هوا باشد و نتواند پرواز کند و اوج بگیرد.

🔹در مجمع‌البیان آمده که « تذهب صولتکم و قدرتکم» یعنی ابهت و عزت و حیثیت و تاب و توان و آبرویتان از بین می‌رود. بعضی گفتند که منظور خداوند متعال این است که ببینید باد در طبیعت چه کارها می‌کند! کمترین برکتش ایجاد باران است که می‌فرماید ما این ریاح را مبشرات قراردادیم. مانند پرچمی که اهتزاز و ابهتش از باد است. به قول بعضی از نویسندگان باید از انگشتان دست یاد بگیریم که متفاوتند اما وقتی که می‌خواهند کار مشترکی در راه سازندگی و هنرنمایی انجام دهند یک مشت می‌شوند و کارهای بزرگ انجام می‌دهند. یک وزنه بردار با دو دست وزنه را بلند می‌کند نه با یک دست! ما هم باید با همبستگی و همدلی و اتحاد همه جانبه در مقابل مشکلات و دشمنان بایستیم و راه ترقی و کمال را طی کنیم. مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) فرمودند که بعضی از افراد در کشور به دنبال این هستند که شیطان بزرگ را در بین خودیها پیدا کنند. و ای عزیزان باید بدانیم که ثمره و نتیجه وحدت، اخوت و ثمره شوم نزاع و درگیری و تفرقه، عداوت در بین جبهه اهل حق است.

🔹امیدواریم که خداوند متعال روز به روز به ما وسعت نظر و شرح صدر و علم و معرفت و ایمان بیشتر عنایت کند که دلهای ما خصوصاً مسئولین و سیاست‌مداران در فضای مجازی و غیرمجازی به هم نزدیکتر شود و روز به روز وحدت و صمیمیت و یک دلی و یکرنگی و اخوت و برادری در بین ما بیشتر شود ان شالله.

⭕️ وضعیت مقابله با بد حجابی، لزوم توجه جدی به پایان طرح ایستگاه برق جهرم ۴ ، فرصت قدردانی از نخبگان و افراد موفق در جایگاه نماز جمعه و حمایت از عملیات وعده صادق از جمله بیانات امام جمعه جهرم در خطبه دوم بود.

✅ امام جمعه جهرم در ابتدای خطبه دوم بابت نزول بارش رحمت الهی اخیر که میزان قابل توجهی را به خود اختصاص داد خداوند را شکر و سپاس گفت.

🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در ادامه بی حجابی را مسئله ای دانست که به عنوان یک خلاف شرع،گناه قطعی،خلاق ضروریات دین،جرم و تخلف قانونی و ترفند دشمنان برای شکست انقلاب و نظام دینی طراحی شده و خون صد ها هزار شهید آن را قبول نکرده و جامعه دینی نیز با آن کنار نخواهد آمد‌.

🔹وی ادامه داد: در این خصوص مقام معظم رهبری حفظه‌الله فرمودند دولتمردان، قوه قضائیه و مقننه وظایفی دارند که باید به این وظایف عمل کنند. امام جمعه جهرم گفت: اکنون این نیروی محترم انتظامی است که تمام قد و با تدبیر درراستای مقابله با پدیده بی حجابی پا در میدان گذاشته است و در شهر ما نیز این عزیزان در کنار مقاومت بسیج، پویا و فعال مشغول هستند که جای تشکر و قدردانی دارد.

⭕️ امام جمعه جهرم افزود کسانی قرار است در مسئله بدحجابی تذکر دهند بایستی از نظر سنی و نوع برخورد حساب شده عمل کنند و البته وضعیت سنی فرد تذکر دهنده نیز بهتر است چنان لحاظ شود که قابلیت استفاده از واژه دخترم را در برابر فرد بی حجاب داشته باشد تا در کنار شرح صدر و با لطافت شاهد تاثیر مثبتی باشیم چنان که طبق گزارش هایی که در شهر خودمان داده شده، تمام مواردی که بدین گونه رفتار شده ،افراد بی حجاب از تذکر استقبال کرده و رعایت کرده اند.

🔷 وی در روزگاری که متاسفانه فریضه امر به معروف و نهی از منکر کمتر مورد توجه عموم قرار گرفته است، حضور عزیزانی که برای احیا این مهم وارد میدان شده اند را ستود و اظهار داشت که البته مقام معظم رهبری فرمودند این قضیه نبایستی بهانه و بستری برای واگرایی و اختلاف و دوگانگی جعلی فراهم کند.

🔹امام جمعه جهرم افزود:جامعه ما عموما متدین هستند و با اصل دین و اهل بیت (ع) عنادی ندارند و اگر که محترمانه تذکرات بیان شود حتما شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در بخش بعدی خطبه دوم بیان داشت : بارها مواردی که بایستی در شهر ما انجام می شده را از همین تریبون عرض کردم که متاسفانه بعضی از آنها مورد غفلت مسئولین قرار می گیرد، اما بیان این مشکلات از تریبون نماز جمعه بدین جهت است که شما مردم نیز پیگیر شوید،مسائلی چون ترافیک، وضعیت کشتارگاه و یا مسئله مهمی چون مشکل برق به خصوص در تابستان پیش رو.

⭕️ امام جمعه جهرم ادامه داد پستی تحت عنوان پست جهرم ۴ در نظر گرفته و اعتبارات آن نیز تخصیص داده شده اما به عللی چون عدم تصمیم گیری در خصوص اجرای زمینی یا هوایی خطوط انتقال ،این پست برق حیاتی به سرانجام نرسیده است.

🔹وی ادامه داد به حمدالله در تولید برق در کشور مشکلی نداریم اما عدم توسعه تقویت تجهیزات توزیع اجازه نمی دهد که به ویژه در تابستان مردم بتوانند از برق تولید شده استفاده کنند و لذا شاهد قطعی برق باشند پس مجدد از مسئولین می‌خواهیم که اولویت های شهرستان را تشخیص دهند و سریع تر نسبت به اتمام این طرح مهم اقدام کنند.

🔹امام جمعه جهرم در ادامه خطبه دوم با گرامیداشت هفته سلامت که از اول اردیبهشت ماه شروع می شود اظهارداشت که ان شاالله در هفته آینده مطالبی در این زمینه بیان خواهم کرد.

🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در بخش بعدی خطبه دوم بیان کرد همواره به مسئولین گفته ام که جایگاه نماز جمعه فرصت بسیار مناسبی برای معرفی و قدردانی از نخبگان و عزیزانی که موفقیتی کسب می کنند به خصوص نوجوانان و جوانان است،برای من نقل کردند قرار بود یکی از مراجع معظم تقلید را به واسطه اثری که داشتند در جلسه ای مورد تشویق قرار دهند که وی پس از دریافت لوح تقدیرش گفت: بنده حدود ۹۰ سال از عمرم می گذرد و علی الظاهر این مراسم برایم مهم نیست اما به شما می گویم که این جلسه انگیزه مرا نیز دو چندان کرد، لذا ان شاالله تشویق و قدردانی از عزیزان با رعایت مواردی و با هماهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه قابل انجام است.

🔹امام جمعه جهرم در همین خصوص به علی پرتو، طلبه جوان جهرمی اشاره کرد که موفق شد در امتحانات نخبگان سطح عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور مقام اول را به خود اختصاص دهد.

⭕️ وضعیت مقابله با بد حجابی، لزوم توجه جدی به پایان طرح ایستگاه برق جهرم ۴ ، فرصت قدردانی از نخبگان و افراد موفق در جایگاه نماز جمعه و حمایت از عملیات وعده صادق از جمله بیانات امام جمعه جهرم در خطبه دوم بود.

✅ به گزارش جهرم ندا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در بخش پایانی خطبه دوم با اشاره به عملیات وعده صادق اظهار داشت: مقام معظم رهبری حفظه‌الله فرمودند دوره بزن در رو تمام شده است و اسرائیل بایستی تنبیه شود و لذا وعده ای دادند که به حق وعده صادق بود و عزیزان ما در سپاه به آن جامه عمل پوشاندند و به دشمن گفتند که ما بلوف نمی زنیم و خلف وعده نمی کنیم و اگر مجدد خطایی کنید پاسختان را با شدت بیشتری خواهیم داد.

🔹وی ادامه داد: دشمن صهیونیستی با پرواز چند ریزپرنده قصد داشت برای آبروی و هیمنه پوشالی ریخته شده اش در دنیا فکری کند که اما آن چه در پایان شاهد بودیم الحمدالله افزایش اعتبار و محبوبیت مردم ایران در دنیا بود و خواری و زبونی بیش از پیش رژیم اشغالگر در افکار عمومی چرا که شما به قرآن و فرمایش اهل بیت علیهم السلام عمل و از مظلوم دفاع کردید.

🔷لازم به ذکر است پس از پایان نماز جمعه همراه با سراسر کشور، مردم دارالمومنین در مسیر مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تا میدان ولایت ،از عملیات وعده صادق و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام حمایت کرده و جنایات رژیم منفور صهیونیستی را محکوم کردند.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.