Skip to content

اردیبهشت 1, 1403

fettr-mobarak-photokade-com-3
🔹 برگرفته از خطبه بیـست و چهـارم نماز جمعه، بیـست و چهـارم فروردین ماه 1403 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

💠«و أفضَلُ العِبادَةِ ذِكرُ المَوتِ ، و أفضَلُ التَّفكُّرِ ذِكرُ المَوتِ»

🔹از توصیه‌های اخلاقی مورد تاکید رهبران دینی مسئله یاد مرگ است. عاملی بسیار قوی، تربیت کننده و هشداردهنده و موعظه‌ای بی‌بدیل برای تربیت و عاقبت بخیری انسانها، حقیقتی که بعضی در روزگار ما از آن فرار کرده و سعی می‌کنند هرآنچه که آنها را به یاد مرگ می‌اندازد را از خود دور کنند.

🔹وجود شریف پیامبر اسلام (ص) فرمودند: برترین عبادت‌ و برترین تفکر یاد مرگ است. از آن بزرگوار سوال کردند « أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَكْيَسُ فَقَالَ أَكْثَرُهُمْ ذِكْراً لِلْمَوْتِ وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اِسْتِعْدَاداً» کدامیک از مومنین زیرک‌تر است؟ فرمود: مومنی که بیشتر یاد مرگ باشد و آمادگی بیشتری برای این تجربه داشته باشد. باز از آن حضرت سوال کردند ما که توفیق شهادت پیدا نکردیم، آیا امکان دارد روز قیامت با شهدا محشور شویم؟ فرمود: «نَعَم، مَن يَذكُرُ المَوتَ في اليَومِ و اللّيلَةِ عِشرينَ مَرّةً » آری اگر در شبانه روز 20 مرتبه مرگ را یاد کنید خداوند شما را با شهدا محشور می‌نماید.

🔹 امام امیرالمومنین(ع) نیز خطاب به فرزندشان می‌فرماید: «يَا بُنَيَّ أَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ – نامه 31 نهج البلاغه » فرزند عزیزم در زندگی‌ات زیاد به یاد مرگ باش. ویا «وَ أُوصِيكُمْ بِذِكْرِ الْمَوْتِ – خطبه 188» ویا «من اکثر من ذکر الموت نجی من خداع الدنیا» کسی که زیاد به یاد مرگ باشد از خدعه و نیرنگ و فریب دنیا در امان می‌ماند و زرق و برق‌های دنیا او را وسوسه‌ نمی‌کند.

🔹امام سجاد (ع) نیز در دعایشان فرمودند «وَ انْصِبِ الْمَوْتَ بَيْنَ أَيْدِينَا نَصْباً، وَ لَا تَجْعَلْ ذِكْرَنَا لَهُ غِبّاً» خدایا کاری کن که ما مرگ را جلوی چشم خود ببینیم و آن را احساس کنیم و آن گونه نباشد که هر از گاهی به یادش بیفتیم.

⭕️ پس لازم است در طول عمر، چه در جوانی و چه در بزرگسالی خودمان را آماده ‌کنیم. بسا جوانانی که در سوانح از بین رفته و می‌روند و بسا کسانی که با بیماری‌های عجیب و غریب جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین هیچ کس تضمین نکرده که ما به پیری می‌رسیم وباید خود را آماده کنیم. یاد مرگ فواید بسیار زیادی دارد چون جناب عزرائیل گاهی یکباره به سراغ انسان می‌آید و گاهی بدون توبه و انابه و حلالیت طلبی و بدون این‌که فکری برای حق‌الله و حق‌الناس کرده باشد به سوی دیار باقی می‌کشاند.

🔹 در اعمال شب 27 ماه مبارک رمضان آمده که امام سجاد (ع) از آغاز تا پایان شب دعا می‌کردند که: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي‌التَّجافِي عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلى‏ دارِ الْخُلُودِ، وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ» خدایا کاری کن که من از این دنیای فریبنده کنده شوم و توجه به سرای جاودانه و آخرت را روزیم کن تا دنیا مشغولم نکند و کاری کن قبل از این‌که مرگ یکباره به سراغم بیاید آماده باشم. کسی که به یاد مرگ باشد بقیه این سفر را با یک رفیق طی می‌کند و وقتی مرگ می رسد با یک غریبه مواجه نمی‌شودبلکه با اوآشناست چون عمری به یاد او بوده و با او زیسته است.

🔹 یاد مرگ به ما کمک می‌کند که حقیقت او را بفهمیم و بدانیم که مرگ به خودی خود بد نیست و آن چیزی که مرگ را در چهره و نظر و فکر و ذهن ما بد می کند اعمال بد ماست وگرنه اگر مومن باشیم احساس می کنیم که در دنیا در زندان هستیم «الدنيا سِجنُ المؤمنِ » و مرگ یعنی بازشدن درِ زندان و لحظه رهایی و آزادی و چه لحظه شیرینی و به‌قول جناب حافظ؛
مژده وصلِ تو کو کز سرِ جان برخیزم —طایرِ قُدسم و از دامِ جهان برخیزم
به ولای تو که گر بنده خویشم خوانی —از سرِ خواجگیِ کون و مکان برخیزم

🔹خلاصه کسی که عمری با مرگ مأنوس باشد دیگر از آن وحشت ندارد. و اما آن کسانی که از آن فرار می کنند سالهای آخر عمرشان پر از دلهره است. بعضی بازماندگان می‌گویند پدر یا مادر ما از ترس مرگ مُرد! این همان تصور غلط از مرگ است. مانند این که پدر و مادری فرزندان خردسال خود را از سرداب می‌ترسانند که در آن جا غول یا جن وجود دارد به آن نزدیک نشوید و این طبیعی است که آنها تا پایان عمر از آنجا بترسند و شاید شب‌ها آرام و قرار هم از آنها گرفته شود و دچار توهمات عجیب و غریب شوند و این حکایت کسانی است که حقیقت مرگ را نمی‌شناسند و از یاد آن فرار می‌کنند.

🔹 در حالی که یاد مرگ آرامش بخش است و زندگی را هدفمند می‌کند و باعث می‌شود که ما آماده شویم و از لحظه لحظه عمرمان استفاده کنیم. ترس باید از چگونگی اعمال باشد که اگر خوب باشد مرگ بسیار شیرین می‌شود «فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ- واقعه89»

⭕️اما یاد مرگ چیست و چه چیزهایی می‌تواند ما را به یادآن بیندازد؟ فرموده‌اند بهار می‌تواند شما را به یاد مرگ و زنده شدن دوباره بیندازد. «اِذا راَیتُمُ الرَّبیع فَاَکثِروا ذِکرَ النُّشور» تجربه خواب، یاد آور و یک مرحله ضعیف از مرگ است، همان که می‌گوییم خواب برادر مرگ است «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا…. – زمر42» فرموده‌اند وقتی از خواب برمی‌خیزید بگویید «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ» زیارت اهل قبور و تشییع جنازه و یا این ‌که بنده خدایی را غسل دهیم و کفن کنیم و تلقین نماییم از مواردی است که انسان را به یاد مرگ می‌اندازد البته به این شرط که این چیزها عادت نشود. حضرت رسول (ص) به جناب ابوذر فرمود: وقتی تشییع جنازه می‌روی مرتب به خودت بگو که فلانی این بنده خدا می‌رود و روزی هم نوبت تو می‌شود آیا آماده هستی؟ بعد هم فرمود: «اِعلَمْ أنَّ كُلَّ شَيءٍ إذا فَسَدَ فَالمِلحُ دَواؤهُ ، فإذا فَسَدَ المِلحُ فلَيسَ لَهُ دَواءٌ » با نمک خوراکی‌ها را گندزدایی می‌کنند اما وای به روزی که نمک هم فاسد شده باشد. یعنی این‌که هر انسان خواب و مست و غافلی با قبر و قبرستان و یاد مرگ بیدار می‌شود اما وای به‌حال شخصی که این چیزها هم بیدارش نکند. تهیه کفن که توصیه بزرگان دین است این ظرفیت را دارد که ما را به یاد مرگ بیندازد و ذکر موت را در دل و ذهن ما زنده نگه دارد. امام صادق (ع) می‌فرماید: « مَنْ كَانَ مَعَهُ كَفَنُهُ فِي بَيْتِهِ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِينَ » کسی که کفن خود را تهیه و در خانه هر از گاهی نگاهی به آن بیندازد خداوند او را در زمره غافلین قرار نمی‌دهد. از یکی از مومنین که قریب 100 سال عمر کرد نقل شده که در 16 سالگی برای خودم کفن تهیه کردم اما همراه باوسایلی به دزدی رفت و دوباره در 18 سالگی آن را تهیه کردم و بعد از 82 سال با همان کفن از دنیا رفت و آمده که ایشان گاهی در مسافرت هم آن کفن را با خود می‌برد! نوشتن وصیت نامه، مطالعه کتابهایی که انسان را مقداری بیدار می‌کند و به یاد سفر ابدی و جاودانه می‌اندازد بسیار مفید است مانند معاد مرحوم شهید آیت‌الله دستغیب، منازل الاخره مرحوم شیخ عباس قمی ویا سیاحت غرب مرحوم آیت‌الله قوچانی که ایشان فرموده‌اند مطالب را از روایات و منابع دینی گرفتم و بعضی هم مکاشفه خودم می‌باشد. تدبر در آیاتی که مربوط به مرگ و معاد و جهان آخرت است و حدود یک پنجم قرآن کریم یعنی 1200 آیه مربوط به این موارد است بسیار مفید است. حوادث روزگار هم این ظرفیت را دارد که ما را به یاد فرجام این زندگی دنیایی یعنی مرگ بیندازد. جلسات تودیع و معارفه نیز می‌تواند ما را به یاد مرگ بیندازد که چگونه ایام مسئولیت تمام شد پس ایام عمر هم تمام می شود. ماه رمضان امسال هم گذشت و خداوند آن را ختم به خیر و ختم به عید کرد پس پروردگارا پایان عمر ما هم ختم به خیر نما.
«دانی که چیست شرح سفرنامه های عمر — این با کرانه طی شد و آن بی کرانه ماند»

✅ امام جمعه جهرم در ابتدای خطبه دوم با اشاره به ۸ شوال ،سالروز تخریب قبور ائمه اطهار(ع) در بقیع، بر وهابیت خبیث لعن و نفرین فرستاد که حتی بر خلاف آموزه های اهل تسنن به چنین عملی دست زدند،وهابیونی که ساخته و پرداخته استعمارگر پیر ،انگلستان هستند و برای تفرقه میان مسلمان شکل گرفت.

🔹وی با ذکر حدیثی از رسول اکرم(ص) که خطاب به امیرالمومنین (ع) بیان شده افزود:

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
یاأَبَا الْحَسَنِ! إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قَبْرَکَ وَ قَبْرَ وُلْدِکَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ،مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَتِهِ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَیْکُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّةَ وَ الْأَذَی فِیکُمْ فَیَعْمُرُونَ قُبُورَکُمْ وَ یُکْثِرُونَ زِیَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَی اللَّهِ مَوَدَّةً مِنْهُمْ لِرَسُولِهِ، أُولَئِکَ یَا عَلِیُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِی وَ الْوَارِدُونَ حَوْضِی وَ هُمْ زُوَّارِی غَداً فِی الْجَنَّة.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: ‌

یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت و عرصه‌ای از عرصه‌های آن قرار داده است.
و دل‌های بزرگان از مردم و برگزیدگان بندگان خود را به آنها مایل ساخته تا خواری و اذیت‌ها در راه [زیارت] شما را متحمل شوند و قبور شما را تعمیر کنند و بسیار به زیارت قبور شما آیند.
تا موجبات تقرب به خدا و دوستی پیغمبرش را فراهم سازند.
یا علی، شفاعت من مخصوص این گروه خواهد بود و آنان بر حوض من وارد خواهند شد و ایشان فردا زیارت کنندگان من در بهشت خواهند بود.(تهذیب الاحکام جلد ۶)

🔹 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر ادامه داد یهودیان خبیث به دنبال تخریب بیت المقدس و وهابیون به دنبال تخریب اماکن مقدس مسلمانان و شیعیان هستند که امیدواریم خداوند متعال به رزمندگان جبهه مقاومت توفیق بدهد و اماکن نورانی مجدد بازسازی شوند.

🔷 امام جمعه جهرم در بخش بعدی خطبه دوم تذکر مقام معظم رهبری در خصوص مسئولیت حکمرانان و حاکمیت در قبال شعائر دینی را یاد آور شده و اظهار داشت: ایشان به طور مشخص از کشف حجاب و ظواهر روزه خواری گلایه کردند و از مسئولین خواستند که وظیفه شان را انجام دهند و این گونه نباشد که گناهی چون حجاب که هم حرام شرعی است و هم از نظر قوانین خلاف و جرم و هم ترفند و ابزار دشمنان برای نفوذ است در جامعه فراگیر شود.

🔹وی ادامه داد هم اکنون قرار است که نیروی انتظامی ،محترمانه و عاقلانه و با تدبیر با این جریان برخورد کند و البته همه مومنین و همچنین بسیجیان عزیز که همیشه فعال بودند نیز یاری کنند تا به خواسته رهبر عزیزمان جامه عمل پوشانده شود.

🔷امام جمعه جهرم در بخش پایانی خطبه دوم با گرامیداشت شهید مرتضی آوینی بیان داشت: سالروز شهید اهل قلم هفته هنر انقلاب اسلامی نام گرفته است،هنرپیشه هایی که هنر پیشه و شغل آنهاست زیاد هستند که هنر خود را در معرض فروش می گذارند اما هنرمند کاملا متفاوت است چنان که شهید آوینی می گوید: هنرمند هنر را از آسمانیان می گیرد و بر زمینیان می بخشد پس سینه اش باید قابلیت نفوذ ملائکه که واسطه الهام هستند را داشته باشد.

🔹هنرمند کسی است که از یگانه هنرمند هستی که خداوند متعال است دریافت داشته باشد و در حقیقت واسطه فیض پروردگار در مسئله هنر است و حقیقتا کسی است که دلش بیش از همه پاک باشد و انوار الهامات خداوند را دریافت و به بندگانش برساند،شهید آوینی خود این گونه بود چنان که در جملاتی مربوط به وی،این حقیقت کاملا مشهود است:

🔹[مپندار که تنها عاشورائیان را به آن بلا آزمودند و لا غیر ،صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است]، این بدان معنی است که هنوز هم یزیدیان و حسینیان را شاهدیم

🔹[زمانه عجیبی است،برخی مردم امام گذشته را عاشق هستند و نه امام حاضر را] ، متاسفانه بعضی از سیاسیون به بیانات امام حاضر یعنی مقام معظم رهبری بی توجهی می کنند چرا که به قول شهید آوینی امام گذشته را هرگونه که بخواهند تفسیر می‌کنند اما امام حاضر را باید فرمان برند و کوفیان این گونه عاشورا را رقم زدند.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در ادامه با تبریک هفته هنر انقلاب اسلامي به هنرمندان از مسئولین درخواست کرد که نظارت بیشتری بر فعالیت های هنری شهرستان داشته باشند و افزود:گاهی اوقات متاسفانه به علت عدم تقویت اداره و دستگاه‌های ذیربط چون سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی که از کمبود نیرو و امکانات رنج می برند شاهد مشکلاتی هستیم که نیاز است این مشکلات برطرف گردد.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.