Skip to content

اردیبهشت 1, 1403

893c431c89b06e2ad4302c2912e8d698_XL
🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، هفـدهـم فروردین ماه 1403 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

⭕️ لزوم حفظ و مراقبت از جان مردم، فراهم کردن سرپناهی برای فعالیت انجمن مردم نهاد معتادان گمنام و با توجه به آمار دهشتناک تلفات جاده ای ،چاره اندیشی در جهت برخورد قاطع با مافیای خودرو به عنوان یکی از عوامل کشتار مردم در جاده ها، از جمله مواردی بود که امام جمعه جهرم در خطبه اول سخنانی بیان داشت.

⭕️ بخش اول

🔹در خطبه‌های اول نمازجمعه، آموزه‌های پررنگ که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند را یادآور می‌شدیم و از رهبران دینی آموخته‌ایم تمامی دستورات دینی ما مهم است و هیچ‌کدام را نباید کوچک بداریم اما حقیقت این است که برخی مهمتر هستند.

⭕️ یکی از آن آموزه‌ها مسئله جایگاه و اهمیت جان آدمی و بندگان خداست. احیاء یک انسان و یا خدای ناکرده قتل یک انسان بسیار در آموزه‌های دینی ما اهمیت دارد. خدای متعال به افرادی این فرصت را داده که جان هم نوع خود را نجات دهند و افرادی متاسفانه بر اثر سهل‌انگاری، قصور و تقصیر و یا تعمد به طور مستقیم یا غیرمستقیم جان اشخاصی را می‌گیرند.

⭕️ کسانی که با جان آدمها سروکار دارند باید مراقب باشند که این مساله نزد خدای متعال و رهبران دینی ما بسیار اهمیت دارد! «…. مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا …. – مائده 32». فرد یا افرادی ‌که جان انسان بی‌گناهی که جرمی مرتکب نشده و مفسد و قاتل نیست را می‌گیرند ویا اسباب کشته شدن چنین انسانی را فراهم می‌کنند گویا همه انسانها را کشته باشند. و آنکه توفیق احیای یک انسان را پیدا می‌کند و شخصی را از مرگ نجات می‌دهد گویی همه انسانها را نجات داده است.

🔹 کمترین استفاده‌ از این آیه شریفه این است که مسئله جان آدمی بسیار مهم است. همانندی کشتن یک انسان با قتل همه انسانها از حضرت آدم و حوا تا قیام قیامت که چندین میلیارد می‌شود چیز کمی نیست. البته خداوند فرموده «فکأنما» که این «کأنّ» اسباب تشبیه است یعنی از یک جهت این دو با همدیگر شباهت دارند. منظور این نیست که چه یک نفر را بکشی و چه یک میلیارد از هر جهت با هم فرق نداشته باشد نه! مانند این است که یک انسان شجاع را تشبیه به شیر می‌کنند یعنی از نظر شجاعت مثل شیر است نه از هر نظر که شباهت تام داشته باشد. در این جا هم به جهت هتک حرمت مقام منیع انسانیت این تشابه آمده است.

🔺 پس کسی که یک ‌نفر کشته و شخصی که هزاران نفر را کشته عذابشان متفاوت است. «وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا- نساء93» خدا می‌فرماید کسی که از روی عمد مؤمن بی‌گناهی را بکشد مورد غصب و لعنت است و همیشه در جهنم می‌ماند. لذا این یک گناه و خطا و لغزش و جرم معمولی نیست.

🔹 به پیامبر عزیزمان حضرت محمد مصطفی (ص) خبر دادند که در یکی از کوچه‌های مدینه جسد انسانی افتاده و قاتلش معلوم نیست. حضرت ضمن رسیدگی به این امر خطاب به مردم گفتند به خدای بزرگ قسم! اگر همه انسانها با همدیگر جمع شوند و یک انسان بی‌گناه را بکشند خداوند همه آنها را با سر وارد جهنم می‌کند و همین دوسه مورد کافی است که بدانیم مسئله جان آدم‌ها در دین ما پررنگ و از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

🔹 و اما خداقوت بگوییم و تجلیل نماییم از کسانی که تلاش می‌کنند جان آدمها را نجات ‌دهند، مانند کادر درمان، ماماها، فوریت‌های پزشکی و اورژانس، تیم‌های جراحی، امدادرسان‌ها، منجی غریق، هلال احمر، آتش نشانها که گاهی با نثار جان خود، دیگران را نجات می‌دهند، پلیس و امداد جاده‌ای که گاهی در جاده‌ها سخت‌گیری می‌کنند و قطعا به واسطه مراقب آنها و اعمال قانون، یک عده‌ای رعایت می‌کنند و تصادفات کم می‌شود و خوشا به حال همه این عزیزان که از پاداش ویژه برخوردار خواهند شد.

🔹 در روزگار ما گروهی به نام انجمن معتادان گمنام یا گروه NA وجود دارد که از حدود 30 سال پیش در کشور شروع به فعالیت نموده و در استان و شهر ما هم هستند. آن عزیزانی که طعم تلخ و درد و رنج اعتیاد را با تمام وجود درک کرده و مشکلات جسمی و روحی روانی و اجتماعی و محرومیت‌ها و مشکلات خانوادگی آن را دیده‌اند و این بلای خانمان سوز را می‌شناسند و پس از اصلاح و پاک شدن دور همدیگر جمع شده‌اند که هم از خودشان مراقب کنند و هم مراقب دیگران باشند و دست معتادینی که غرق در اعتیادند را بگیرند و نجات دهند و به بازاجتماعی آنها کمک کنند و در حقیقت آنها را زنده کنند که کار بسیار ارزشمندی است.

🔹 در شهر ما حدود 800 نفردر این زمینه فعال و در جلسات هفتگی شرکت می‌کنند و هیچ بار مالی برای دولت ندارند و از خودشان خرج می‌کنند. با یک حساب ساده اگر اینها معتاد متجاهر و کارتن خواب بودند چه مصیبتی برای شهر به وجود می‌آمد اما اکنون دلسوزانه و عاشقانه بقیه معتادها را پیدا می‌کنند و نجات می‌دهند و این کار بسیار ارزشمندی است و قطعاً مطابق «فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» می‌باشد.

⭕️ اکنون هم حداقل توقعشان داشتن یک سقف و مکانی برای تشکیل جلسات است. ضمن تشکراز شهرداری محترم و بقیه مسئولین درخواست داریم در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند، این افراد حقیقتاً گمنامند اما کارشان بسیار ارزشمند است.

🔺 اما کسانی که خدای ناکرده دیگران را مستقیم و غیرمستقیم برای سقط جنین راهنمایی می‌کنند و سبب قتل جنینی که روح در او دمیده شده که به نظر مشهور فقها انسان است و مادر که تنها پناهگاه طفل است را راضی می‌کنند که به قتل فرزندش تن در دهد قاتل محسوب می‌شوند و این مورد متاسفانه در کشور ما آمار بالای پانصدهزار را رقم زده است که کار بسیار شنیعی است.

⭕️ برای کشور ما زیبنده نیست که خود را با کشورهای کافر مقایسه کنیم و باید بدانیم که سقط جنینی که روح در آن دمیده شده کشتن یک انسان است و مصداق«فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا» می‌باشد هرچند مؤمن نباشد انسان که هست.

🔺 مورد دیگر تولید خودروهای غیراستاندارد و ناامن است. به نقل از خبرگزاریها در تعطیلات عید امسال در دو جنگ جهانی یعنی اوکراین و غزه به ترتیب 210 و 370 و در مجموع 580 انسان کشته شدند اما مایه تاسف است در همین مدت در کشور ما که جنگی هم واقع نشده بالای ۸۰۰ نفر در جاده‌ها تلف شده‌اند.

🔺 آیا همه اینها خواب‌آلوده بوده و یا سرعت غیر مجاز و انحراف به چپ و غیره داشتند و یا یک عامل غیر انسانی مانند غیر استاندارد بودن خودروها عامل مهم بوده است؟ جواب این خون‌ها را چه کسانی خواهند داد؟

⭕️ متاسفانه کسی هم پاسخگو نیست. امیدواریم صدای ما را اصحاب رسانه، نماینده و مسئولین شهرمان به مقامات بالا برسانند که اینقدر با عده خاصی از یقه سفیدان مماشات نکنند که مردم عزیز ما را دائماً به قتل برسانند. چنان که در جلسه استیضاح وزیر صمت 27 بار از زبان آقای رئیس جمهور و بقیه شنیده شد که مافیای خودرو وجود دارد. مافیا یعنی چه؟ مجرمین سازمان یافته و خطرناک که با همدیگر کار می‌کنند و تشکیلاتشان هم مخوف است را مافیا می گویند و اگر مافیا هست چرا فکری برایش نمی‌کنند؟ خلاصه جواب این خون‌ها را کی می‌دهد؟! «بای ذنب قتلوا»

✅ امام جمعه جهرم با اشاره به برگزاری مراسم گلریزان که هر ساله در سراسر کشور برگزار می شود،مشارکت در این امر خیر توسط مردم و خیرین و نیکوکاران را فرصتی برای بازگشت زندانیان جرائم غیر عمد به آغوش خانواده هایشان دانست و بیان داشت این کار یکی از بهترین اعمال شایسته ای است که هر انسانی می تواند در طول عمر خویش انجام دهد و اسباب بازگشت سرپرست‌ و نان آوری را بر سر خانواده اش فراهم کند.

🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در بخش بعدی خطبه دوم اظهار داشت که طبق تقویم روز چهارشنبه عید فطر خواهد بود و اگر سه شنبه شب توسط مقام معظم رهبری این عید سعید اعلام شد،نماز عید فطر در مساجد شهر و از جمله در جایگاه نماز جمعه برگزار خواهد شد.

⭕️ وی اعلام عید را از شئون ولایت دانست و تاکید نمود که همه باید منتظر نظر ولی فقیه در این خصوص باشند.

🔷 امام جمعه جهرم ادامه داد نقش علمای دین در تبلیغ و تبیین معارف دینی بر همگان مشخص است و حداقل شانی که برای علمای دین در طول تاریخ می توانیم قائل شویم این است که چون حلقه ای واسط میان اهل بیت (ع) و منابع دینی و مسلمین بودند و این نقش چنان پررنگ و برجسته است که خداوند متعال در روز قیامت جایگاه و مرکب قلم آنان را والاتر و ارزشمند تر از خون شهیدان دانسته است.

🔹وی افزود : در همین راستا این روزها زمان ثبت نام حوزه های علمیه خواهران و برادران است و از والدین،معلمان و افرادی که دغدغه دین و نشر معارف دینی دارند تمنا دارم که عزیزان و نوجوانان و جوانان مستعد خود را تشویق کنند تا افتخار سربازی و نوکری امام زمان(عج) را پیدا کنند وگر چه مسئولیت روحانیت در روزگار ما سخت است اما لطف و عنایت حق تعالی نیز به همان نسبت فراوان خواهد بود و البته باید به این نکته هم توجه داشت که سنگر روحانیت در طول تاریخ همواره آخرین سنگر مستحکم در برابر ستم و استبداد بوده است و ان شاالله این سنگر باقی و روند توسعه سلسله علمای دین همچنان ادامه یابد.

🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در بخش بعدی خطبه دوم با اشاره به روز جهانی قدس بیان داشت: خداوند در قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

💠وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

💠و ميان دلهايشان الفت انداخت كه اگر آنچه در روى زمين است همه را خرج میکردى نمى‏ توانستى ميان دلهايشان الفت برقرار كنى ولى خدا بود كه ميان آنان الفت انداخت چرا كه او تواناى حكيم است (آیه ۶۳ سوره انفال )

🔹این بدان معنی است که این خداوند متعال است که موجبات انس و الفت مسلمانان را فراهم می کند و حقیقتا این را در چنین روزی یعنی روز جهانی قدس شاهد بودیم که چگونه خیل جمعیت عظیم و روزه دار در خیابان‌ها حاضر شدند و مگر جز دست خداوند و الهامات الهی چنین تصویر باشکوهی را رقم می زند؟

🔹وی با قدردانی از حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس از خداوند متعال خواستار شد که لطف و عنایتش شامل این ملتی گردد که به رغم مشکلات و انتقادات اما در اصل دین و انقلاب و نظام اتفاق نظر دارند و برای حفظ و نشر آن گرد هم می آیند.

🔹امام جمعه جهرم ادامه داد در حال حاضر یکی از کارهایی که می‌توانیم در حق مردم مظلوم غزه انجام دهیم دعاست چرا که بزرگان دین فرموده اند که دعا را دست کم نگیرید و ان شاالله در این روزهای ماه مبارک رمضان دعا می کنیم که رژیم جنایتکار صهیونیستی به پایان خود نزدیک تر شود.

🔹وی کمک مالی را از دیگر فرصت های یاری رساندن به مردم مظلوم و زجر کشیده غزه دانسته و اظهار داشت که صندوق های کمیته امداد امام خمینی(ره) و هلال احمر آماده دریافت کمک های مردم عزیز هستند.

🔹حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر ابراز همدردی با این ملت مظلوم و اعلام برائت از دشمنان را نیز نوعی کمک و واکنش در قبال جنایت های رژیم اشغالگر صهیونیستی دانست که مردم عزیزمان، این را با افتخار و پرشکوه در راهپیمایی روز قدس امسال نشان دادند.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.