Skip to content

فروردین 11, 1403

65db2d7d362d2
🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، دهـم فروردین ماه 1403 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

🔹یکی از نقاط پررنگ در توصیه‌ها و دستورات دینی احترام به مقدسات است. امت اسلامی هم مانند هر ملتی مقدساتی دارد. مقدسات، سرمایه‌های بزرگی هستند که هر ملتی برای باقی ماندن و صیانت از آن حاضرند فداکاری کنند. چیزها و یا کسانی که گاهی حتی جان خود را برای آنها فدا می‌کنند.

🔹 ما ملت مسلمان وشیعه و اهل ایران هم مقدساتی داریم. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده: «.. وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ‌اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ……حج30» چیزهایی که حرمت واحترامشان واجب و لازم است را اصطلاحا حُرُمات‌الله می‌نامند. «ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى‌الْقُلُوبِ – حج32» ویا «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ…..مائده2» این سه آیه شریفه یک تاکید حداقلی برمطلب است. پس هر ملتی شعائر و مقدساتی دارد که از آنها حفاظت و حمایت می‌کند و برای آنها ادب و احترام قائل است و از برکاتش استفاده می‌کند که اگر خدای ناکرده کج فهم‌ها و دوستان نادان داخلی این حرمت‌ها را بشکنند و آنها را در چشم مردم به صورت امور عادی و معمولی جلوه دهند ضرر می‌کنند و در رأس همه مقدسات خداوند متعال است.

🔺 دشمنان برای تقدس‌زدایی و عدم تثبیت ذات مقدسش در نزد مسلمانان و مومنان همواره تلاش می‌کنند. قرآن کریم هم می‌فرماید که اگر فرد یا جامعه‌ای کارش به جایی رسید که مقدساتش را به تمسخر گرفت عاقبت بخیر نخواهد شد «ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ‌الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ‌اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ – روم10»

🔹 احمدعلی منصور انصاری، نویسنده کتاب من و خاندان پهلوی که از بستگان نزدیک همسر شاه مخلوع است و از زندگی خصوصی آنها هم اطلاع داشته چنین می‌گوید که وقتی در آمریکا تحت مداوا بود، ولیعهدش رضا نعوذبالله خدا را مسخره کرد به یکباره درحالی که از اوج به حضیض کشیده شده بود و قدری متنبه شده بود گفت: پسر! هرکس را می‌خواهی مسخره کن اما خدا رامسخره نکن و به وضعیت کنونی من بنگر و عبرت بگیر. انصاری می‌گوید: تا این حرف را زد یاد زمانی افتادم که در اوج قدرت بود و خود را آریامهر و خدایگان می‌نامید و گاهی نعوذبالله خدا مسخره می‌کرد و کارش به جایی کشیده شد که ذلیلانه به علت بیماری سرطان وزنش به 25 کیلو رسید.

⭕️ در دو سه دهه گذشته هم کسانی بر مملکت و فرهنگ ما حاکم شدند که شعارشان این بود که علیه خدا هم نعوذبالله می‌شود اقدام و راهپیمایی انجام داد. یکی از رؤسای جمهور کشورمان در سالهای قبل با اصرار می‌گفت می‌شود به امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) هم انتقاد کرد! چنین کسانی نادان و بیگانه از معارف دین هستند. مگر می‌شود به حضرات معصومین(ع) که کلام و حکمشان فصل‌الخطاب است انتقاد کرد؟

🔺 خلاصه دوستان خارجی و نادان‌های داخلی پروژه تقدس‌زدایی را از اول انقلاب شروع کردند اما مردم با تکیه برمقدسات، طومار و بساط آنها را جمع کردند، لذا سعی می‌کنند که با ایجاد شبهه و تمسخر و کشیدن کاریکاتور و آتش زدن‌ها و …. اذهان را نسبت به مقدسات تخریب کنند.

⭕️ اما خدای متعال در رأس همه مقدسات و خط قرمز ماست چون همه هستی ما از ذات اقدسش می‌باشد پس نام مبارکش را محترمانه بر زبان می‌آوریم که «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى – اعلی 1» و اگر بر کاغذ نوشته شده باشد بدون داشتن طهارت و وضو حتی بوسه بر آن نمی‌زنیم.

🔹 عالم بزرگواری می‌گوید در جوانی نام مبارک (الله) را بر نوشته‌ای در معرض عبور دیدم، فوری آن را برداشتم و تمیز و معطر کردم و جای محترمی قرار دادم و شب در عالم رویا ندایی شنیدم که «طیّبتنی طیّبناک» ما را پاک و طاهر کردی، ما هم روح و دل تو را پاک کردیم. رسول خدا(ص) هم از مقدسات ماست. چه اندازه در قرآن آداب برخورد با پیامبر(ص) بیان شده که: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ‌اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ‌اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ – يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ‌النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ – حجرات2-1»

🔺مبادا از پیغمبر جلو بزنید، مبادا او حرفی بزند و بخواهید روی حرفش حرف بزنید! مبادا حرمت پیغمبر(ص) را بشکنید و صدایتان را از صدای او بلند‌تر کنید و در محضرش بی‌ادبی کنید که اگر چنین کنید اعمال شایسته شما از بین می‌رود وبه آتش کشیده می‌شود. همان اعمالی که به آنها دل بسته‌اید و فکر می‌کنید باعث نجات‌تان خواهد شد.

« وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى‌اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ‌الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ‌اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا – احزاب 36» مبادا وقتی که آیه‌ای نازل می‌شود و خدا و پیامبر صحبتی دارند شما انتقاد کنید که این مقام مقام اطاعت است «…إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ‌اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي…آل عمران31» و یا «مَّن يُطِعِ‌الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ‌اللَّهَ….نساء80»

🔹 در آثار شهید آیت‌الله مطهری آمده که بعضی در مقابل قال‌الصادق(ع) و قال‌الباقر(ع) هم می‌خواهند نظر بدهند، اینها روشنفکران عمری هستند، چون عمر(علیه من‌الرحمن ما یستحق) گاهی که آیه نازل می‌شد انتقاد می‌کرد و می‌گویند تا مدتها زیر بار شکسته خواندن نماز مسافر نمی‌رفت. چنین روشنفکرانی متاسفانه در کشور ما هم بوده و هستند. پس خدا و رسول و امام معصوم و مهدویت و عاشورا و کربلا و… مقدسات ماهستند و در مورد کتاب خدا فرموده‌اند: « اتهموا علیه آرائکم» اگر آیه قرآن خلاف نظر شما بود رای و نظر خود را متهم کنید که اگر چنین نکنید سروکارتان به جهنم است.

🔹کسی که قرآن را اَمام یا اِمام و پیشوای خود قرار بدهد قرآن او را به سوی بهشت می‌کشاند اما اگر کسی بخواهد قرآن راپشت سر قرار دهد و خودش را جلو بیندازد، به فرمایش امیرالمومنین(ع) همین قرآن او را به قعر جهنم پرتاب می‌کند. در روزگار ما قرآن را سوزاندند و توهین و مسخره کردند اما ما و شما باید برعکس انجام بدهیم.

🔺بعضی از مکان‌ها هم تقدس دارد مانند مسجدالحرام و همه مساجد که خانه خدا هستند «بیوت‌الله فی‌الارض‌المساجد» این که به بهانه قدمت، تابلویی بزنند و به عنوان میراث فرهنگی و گردشگری به حرمت مسجد بی‌ادبی شود در دنیا محرومیت و در قیامت لعنت دامن‌گیر می‌شود. «از خدا جوئیم توفیق ادب — بی‌ادب محروم گشت از لطف رب» «بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد— بلکه آتش بر همه آفاق زد»

🔺 حضور در مسجد آدابی و احکامی دارد. حضور محرم یا نامحرم با کشف حجاب به عنوان گردشگر برای درآمد زایی هیچ توجیهی ندارد. چنان که صدای اعتراض نماینده محترم ولی فقیه در استان آیت الله دژکام در مورد مسجد نصیرالملک هم بلند شد که اگر هیئت امنا توانایی لازم را ندارند بنده با جوان‌های حزب‌اللهی و خوش فکر آن جا را اداره خواهم کرد، ما هم قاطعانه از فرمایش ایشان حمایت می‌کنیم تا حرمت مکانهای مقدسی چون مساجد مخصوصا در ایامی چون ماه مبارک رمضان که به فرمایش امام سجاد (ع) « شهرالله الاکبر» و ماه خداست نگه داشته شود و دیگر به عنوان میراث فرهنگی و گردشگری عده‌ای با کشف حجاب هنگام برگزاری نماز به بهانه عکس گرفتن و غیره وارد نشوند و مومنین و مومنات را مسخره کنند. امیدواریم خداوند متعال نادان‌های ما را هدایت و دشمنان خارجی را به سزای اعمالشان برساند.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.