Skip to content

فروردین 7, 1403

The-banner-of-the-holy-month-of-Ramadan_66077
🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، سوم فروردین ماه 1403 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر.

🔹«فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ‌اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي‌الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي‌الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ – 50 روم»

🔹از توصیه‌های اکید بزرگان دین این است که تلاش کنیم در زندگی اهل نظر باشیم. همه انسان‌هایی که از نعمت چشم برخوردارند اهل رؤیتند اما هنر این است که سعی کنیم اهل نظر باشیم.

🔹همه، حوادث طبیعی را می‌بینند اما برخی آن را به گونه دیگری می‌نگرند و اهل نظرند. تفاوت در این است که رؤیت نگاهی ساده و معمولی است که احیاناً بین انسان و حیوان مشترک است وگاهی در بعضی حیوانات قوی‌تر است اما نظر، نگاهی عمیق توأم با تأمل و تفکر و حکیمانه است. «در نظربازیِ ما بی‌خبران حیرانند – من چُنینم که نمودم دگر ایشان دانند»

🔹نظر، نگاهی نه به مو بلکه به پیچش‌های مو هست. نگاه، نه فقط به نقش بلکه به نقاش است. نظر، همه خلق را آیینه رخ یار دیدن و او را در این آیینه‌ها تماشا کردن است. «جلوه‌گاهِ رخِ او دیده من تنها نیست — ماه و خورشید همین آینه می‌گردانند».

⭕️ آدمی به ویژه مومن باید نگاهی متفاوت با حیوانات داشته باشد. طبیعت متحول می‌شود، هنر این است که همراه با تحول طبیعت نوع نگاه ما هم به طبیعت عوض شود. لذا خداوند متعال می‌فرماید آثار رحمت خدای متعال را به دیده نظر بنگرید «فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ‌اللَّهِ» چون ««اَلْمُؤْمِنُ إِذَا نَظَرَ اِعْتَبَرَ» نگاهی که از ظواهر عبور کرده به حقایق برسد و توأم با عبرت باشد. «هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هان — ایوان مدائن را آیینه عبرت دان»

🔹 عرب‌های آن زمان قطعا شترها را می‌دیدند اما خدای متعال می‌فرماید به اینها نظر کنید. «أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ – وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ – وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ – وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ – 17تا 20 غاشیه» معلوم می‌شود که دیدن معمولی و رؤیت غیر از نظر است.

🔺پس ما هم سعی کنیم در این سال نو همان گونه که طبیعت عوض می‌شود نوع نگاه خود را عوض کنیم. «فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ -24عبس» ما دائما موقع خوردن به طعام نگاه می‌کنیم اما توقع خدای متعال نظر است که این چیست؟ از کجا آمده؟ برای چه؟ وچه زحمت‌ها برایش کشیده شده؟ حلال هست حرام هست؟ سالم است سالم نیست؟ «فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ -5 طارق»، «…وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ….-18حشر» ، «أَوَلَمْ يَنظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ…- 185 اعراف»، نظر به ملکوت و باطن آسمانها و زمین «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًاوَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى – قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنتُ بَصِيرًا – قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنسَى – 124تا 126طه» این آیات بحث را جدی‌تر می‌کند که اگر انسان در دنیا اهل بصیرت و نظر نباشد و دیده حقیقت بین نداشته باشد و نگاهش به طبیعت باشد نه به خلقت و بالاخره نگاهش آیه‌ای نباشد در قیامت نعمت‌های خداوند و مقام قرب الهی را نمی‌بیند و کور محشور می‌شود. «وَمَن كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا- 72 اسری» قطعاً منظور چشم ظاهر نیست که اگر کسی در این عالم چشم سر نداشته باشد در آخرت کور باشد نه این‌گونه نیست بلکه منظور همان دیدن مورد نظر است.

🔹 بزرگان دین فرموده‌اند خداوند در عالم رحم مادر به ما چشم می‌دهد که در آن جا کارایی ندارد بلکه برای دیدن در عالم بعدی یعنی دنیاست. لذا اگر بخواهیم چشم سِرّ و حقیقت بین و معنویت بین در عالم دیگر داشته باشیم باید در همین دنیا به فکرش باشیم و تلاش کنیم به دیدن خود ارتقا ببخشیم و مبصرات را به دیده حقیقت ببینیم و درواقع چشم بصیرت و چشم نظر پیدا کنیم. سبب‌بین فراوان و مسبب‌الاسباب بین اندک، اهل رؤیت فراوان و اهل نظر اندک، ان شالله که ما جزو همان اندک باشیم.
«وجه خدا اگر شودت منظر نظر— زین پس شکی نماند که صاحب نظر شوی»
«مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو — یادم از کِشته خویش آمد و هنگام درو»
خار بالای دیوار را همه می بینند اما بعضی از آن چنین درس می‌گیرند که:
«من از بی‌قدری خار سر دیوار دانستم — که ناکس کس نمی‌گردد به این بالانشینی‌ها»
«من از افتادن سمبل به روی خاک دانستم— که کس ناکس نمی‌گردد به این افتان و خیزان‌ها»
ویا: «به لب جوی نشین و گذر عمر ببین — کاین اشارت ز جهان گذرا ما را بس»

🔹خدای متعال می‌فرماید همه شما آتش را می بینید اما توقع من این است که اهل نظر باشید و معبری بزنید از این آتش به آتشی دیگر، روزه داران همگی عطش و گرسنگی ماه رمضان را تحمل می‌کنند اما بزرگان دین فرموده‌اند که این عطش و گرسنگی باید شما را به یاد عطش و گرسنگی روز قیامت بیندازد. « أَفَرَأَيْتُمُ النَّارَ الَّتِي تُورُونَ – أَأَنتُمْ أَنشَأْتُمْ شَجَرَتَهَا أَمْ نَحْنُ الْمُنشِئُونَ -نَحْنُ جَعَلْنَاهَا تَذْكِرَةً وَمَتَاعًا لِّلْمُقْوِينَ -71تا73 واقعه» خدای متعال می فرماید این آتش دنیایی را که می‌بینید به یاد آتش قیامت بیفتید. اگر سراغ اجاق گاز برای آشپزی می‌روید و یا آتشی می‌افروزید ما آن را وسیله یادآوری قرار داده‌ایم.

🔹 امام امیرالمومنین(ع) وقتی وارد خانه آن بیوه زن شد و یتیم‌ها را دید صورت مبارک خود را به تنور آتش نزدیک کرد گفت ای علی! این آتش را به یاد آتش قیامت بچش تا غفلت از یتیمان در تو پیدا نشود و این برای ما درس است.

🔹 شنیده‌اید که مرحوم شیخ جعفر شوشتری زمانی به الاغی که در خاک غلت می‌زند نگاه کرد و شروع به گریستن نمود، علت را پرسیدند، گفت: لحظه‌ای به این فکر افتادم که اگر روز قیامت خدای متعال از من سوال کند که این حیوان بارش را به مقصد رسانده آیا تو هم آن باری که بر دوشت بود توانستی سالم به مقصد برسانی، چه بگویم!

⭕️ گاهی یک نگاه ساده برای دیگران بزرگترین درس زندگی است. آیا نفرمودند از بعضی از حیوانات باید یاد بگیرید؟ آیا نفرمودند الگوی خواب‌تان را از پرنده‌ها یاد بگیرید که زود می‌خوابند و زود بیدار می‌شوند؟

🔹خلاصه این که سال عوض شد، طبیعت عوض شد، از خداوند متعال بخواهیم که حال ما و نوع نگرش ما هم ان شالله متحول شود.

✅ امام جمعه جهرم در ابتدای خطبه دوم،تقارن و هم زمانی دو بهار فطرت و معنویت و قرآن و طبیعت را از الطاف خداوند دانست که باران رحمت الهی نیز در کنار آن نوید دهنده سالی پر خیر و برکت برای عموم بشریت و به ویژه هم وطنان عزیزمان شده و اظهار داشت به مانند همیشه قدردان و شاکر خداوند متعال هستیم.

🔷 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در ادامه با بیان این که سه شنبه هفته آینده میلاد امام حسن مجتبی(ع) است با تبریک این روز اظهار داشت که ان شاالله بخشی از شادی اهل بیت(ع) در هنگام میلاد آن امام همام بر مردم نیز جاری شود و شما عزیزان نیز از مراسم مختلف ولادت کریم اهل بیت(ع) از جمله سخنرانی های فضلا و علما بهره لازم را ببرید.

🔷 امام جمعه جهرم در بخش بعدی خطبه دوم، شعار سال مقام معظم رهبری حفظه‌الله در سال ۱۴۰۳ را یاد آور شده و بیان داشت این شعار یعنی جهش تولید با مشارکت مردم هم راهبرد و هم راهکار و به نوعی هم استراتژی و هم تاکتیک است.

🔹وی اظهار داشت نقطه ضعف بزرگ ما مشکل اقتصادی است و یکی از راه حل های مهم رفع این مشکل ،رشد اقتصادی و لازمه این نیز گردش چرخ های تولید است.

🔹امام جمعه جهرم ادامه داد: مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید کردند که این جهش جز با مشارکت مردم عملی نخواهد شد، همانطور که در دوره های مختلف از جمله دفاع مقدس و یا عرصه های سیاسی، این حضور مردم بود که راهگشای مشکلات شد.

⭕️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر بیان داشت: باید با رفع سیستم بوروکراسی و کاغذ بازی و ایحاد امنیت برای سرمایه گذاری زمینه حضور سرمایه گذار را فراهم کرد و لذا اینجانب از نماینده عالی دولت در شهرستان جهرم یعنی فرماندار محترم تقاضا می کنم که کارگروهی متشکل از جوانان خوش ذوق و خوش فکر و افراد با تجربه تشکیل شود تا زمینه عملی اجرای شعار مقام معظم رهبری حفظه‌الله فراهم گردد.

🔹وی حوزه های فعال در فناوری از جمله مرکز رشد و فناوری جهرم و جوانان فعال در آن، بهره وری درحوزه کشاورزی، تسهیل صادرات، توجه به ارزش افزوده محصولات و استفاده از ظرفیت های مختلف شهرستانی، کشوری و حتی خارج از کشور را از جمله مواردی دانست که در شعار سال جای می گیرد و بایستی به آن توجه شود.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر با بیان این که تربیت نیروی انسانی از دیگر موارد مهمی است که می‌تواند در اجرای شعار جهش تولید با مشارکت مردم تاثیر به سزایی داشته باشد گوشزد کرد که متاسفانه حذف مراکزی چون تربیت معلم و یا عدم برخورداری شهرستان از آموزشکده فنی و حرفه ای ، موجب شده فرزندانمان در این حوزه به دیگر شهرها بروند که لازم است با توجه به سابقه شهرستان جهرم در امر تعلیم و تربیت به این موارد نیز توجه شود تا ان شاالله با سربلندی و افتخار این مهم یعنی اجرای شعار رهبری،با مشارکت و توجه به همه بخش ها چه اقتصادی و چه انسانی و دیگر موارد، به سرانجام برسد.

⭕️ امام جمعه جهرم در بخش بعدی خطبه دوم مسئله و خطر کاهش و پیری جمعیت را یادآور شده و اظهار داشت: به رغم فعالیت کارگروه و قرارگاه های مختلف، این مسئله کماکان روند خطرناک خود را حفظ کرده است چرا که فرزندآوری و فرزند پروری برای خانواده ها مشکل شده است و بایستی برای رفع این مشکلات چاره ای اساسی اندیشید.

🔺وی تاکید کرد مشوق های فعلی فرزند آوری که خانواده های هدف بعضا حتی با شرایطی سخت از آن برخورداری می شوند برای این رفع این مشکل کافی نیست.

⭕️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر تغییر سبک زندگی را از جمله مواردی دانست که آسیب جدی به مسئله فرزند آوری و فرزند پروری وارد کرده است که ادامه روند فعلی، متاسفانه بسته شدن پنجره جمعیتی را در پی خواهد داشت که حضور ده ها میلیون افراد مسن و ناکارآمد که نه توان تولید و نه توان دفاع از مملکت را دارند از جمله پیامد های آن خواهد بود و این دیگر نه تنها راه بازگشتی باقی نمی گذارد بلکه اسباب سقوط به یک سیاه چاله جمعیتی را فراهم می کند که همه از آن متاثر خواهند شد.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.