Skip to content

اسفند 26, 1402

ramazan-Ramadan
🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، بیسـت و پنجـم اسفند ماه 1402 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

🔹در خطبه اول مهم‌ترین دستورات و توصیه‌های دینی که از طرف خداوند متعال، پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) و علمای دین به ما یادآور شده را عنوان می‌کردیم.

🔹یکی از آن توصیه‌ها ادخال سرور در قلب مومن است. یعنی این‌که انسان کاری کند دل بنده خدایی شاد و لبخندی بر لبش بنشیند، مانند گشودن گره از کار و یا رفع گرفتاری به‌گونه‌ای که قلباً و عمیقاً مسرور و شادمان شود.

🔹 پیامبر اسلام(ص) فرمودند: شادکردن دل مومنین محبوب‌ترین اعمال پیش خداست. «ان أحبِّ‌الأعمالِ إلى‌اللّهِ عزّوجلّ إدْخالُ‌السُّرورِ على‌المؤمنینِ» باز امام باقر(ع) فرمودند: محبوب‌ترین عبادت نزد خدای متعال این است که دل مومنی را شاد کنید« ما عُبِدَاللّه بِشَيءٍ أحَبَّ إلَى‌اللّه مِن إدخالِ‌السُّرورِ عَلَى‌المُؤمِنِ» باز امام رضا (ع) فرمودند: بعد از واجبات، برترین اعمال نزد خداوند متعال، شادکردن دل بندگانش است « لیس شـَىء مِـن‌اْلاعْمالِ عندالله عزّوجلّ بعدَ‌الفرائض أفضل مِن إدْخالِ‌السُّرور علَى‌المؤمن» البته باید توجه کرد که فرموده‌اند بعد از فرائض و واجبات، محبوب‌ترین و باارزش‌ترین کارها پیش خدای متعال این است که دل بنده خدایی شاد کنیم.

🔹 مرحوم آیةالله‌العظمی فاضل لنکرانی از فقهای بزرگ و مراجع معظم تقلید سخنی دارند که من 50 سال به تحقیق و تفحص و مطالعه در مبانی و منابع دینی و علوم اهل بیت(ع) پرداختم خلاصه و عصاره‌اش این است که به واجبات اهتمام بورزید و سرسری نگیرید و بعد از آن اگر خواستید کارهای خیر و مستحب انجام دهید تا می‌توانید به بندگان خدمت خدا کرده و گره از کارشان بگشایید و اگر در قیامت به شما گفتند که چرا به سایر مستحبات نپرداختید بگویید فلانی گفته و من مسئولیت این امر را به عهده می‌گیرم و پاسخگو هستم.

⭕️این مساله حکایت از اطمینان صددرصد این فقیه بزرگ به این قضیه است که گره گشایی و شادکردن دل بندگان از جایگاه بلندی برخوردار است و باید حقیقتاً باور کنیم که ادخال سرور در مجموعه دستورات دینی ما پررنگ است.

🔹 در روایت آمده است که اگر دل بنده خدا و مومنی را شاد کنید دل اهل بیت(ع) را شاد کرده‌اید. امام صادق (ع) قسم جلاله خورده‌اند که اگر شما دل مومنی را شاد کنید دل ما را شاد کرده‌اید.

🔷پس بیایید با گره‌گشایی و ایجاد شادی در دل دیگران دل امام زمان (عج) را شاد کنیم. شادی اهل بیت (ع) شادی پیامبر(ص) است که صاحب مکتب و بزرگ ما مسلمانان است و فرمودند: «مَن سَرَّ مُؤمنا فَقَد سَرَّني، و مَن سَرَّني فَقَد سَرَّاللّه» و از همه این‌ها مهم‌تر موجبات شادی و رضایت خداوند متعال است.

🔷 اکنون ماه مبارک رمضان است که ماه همین کارهاست. سعی کنیم بعد از انجام واجبات به مستحبات هم بپردازیم و با قرآن انس داشته باشیم اما این را هم جدی بگیریم که چگونه می‌شود دل یک یتیم، یک گرفتار، یک بیکار، یک اسیر و زندانی، یک خانواده را شاد کنیم.

🔹این‌روزها گرفتاری زیاد است ببینیم چه‌کار باید انجام دهیم که از برکات شادکردن دل مومن دل‌شکسته بهره‌مند شویم چرا که چنین دلی خانه خداست. موسای کلیم (ع) از خداوند متعال سوال کرد که خدایا اگر بندگانت از من سوال کردند که آدرست کجاست چه جواب بدهم؟ خداوند طبق این نقل فرمودند: « انّی عندالقلوب‌المنکسرة و القبورالمندرسة» من نزد دلهای شکسته‌ام.

🔹شاعری‌می‌گوید:
نشنوازنی‌کآن‌نوای‌بینواست—بشنوازدل‌کآن‌حریم‌کبریاست
نی بسوزد تل خاکستر شود — دل بسوزد خانه دلبر شود

یک جای دیگر که می‌توانید مرا پیدا کنید قبرستان‌های کهنه است. یعنی کسانی که به آنجا می‌روند با نگاه به این قبرها زرق و برق دنیا در دلشان رنگ می‌بازد و با خدا ارتباط گرفته و به آخرت و عاقبت کار می‌اندیشند.

🔹 می‌گویند ناصرخسرو از جایی عبور می‌کرد قبرستانی دید که در کنارش یک دستشویی بود و گفت: عاقبت کار انسان این قبرستان است و عاقبت نعمت‌های چرب و شیرین دنیا این چاه دستشویی است.
ناصرخسروبه‌راهی‌می‌گذشت—مست‌ولایعقل‌نه‌چون‌می‌خوارگان
دیدگورستان‌و‌مبرزروبه‌رو—بانگ‌برزدگفت‌ای‌نظارگان
نعمت دنیا و نعمت خواره بین — اینت نعمت، اینت نعمت خوارگان

🔹غرض این‌که خدای متعال نزد دلهای شکسته است و اگر می‌خواهید موجبات رضایت او را فراهم کنید دلهای شکسته را با رفع گرفتاری‌ها، حل مشکلات و ادخال سرور ترمیم کنید.

⭕️ قابل توجه کسانی که دین ما را متهم به دین عزا می‌کنند و می‌گویند اسلام فقط همین گریه‌هاست پس بشنوند که ادخال سرور و شادمانی آن هم از نوع عمیق و پایدارش نزد اسلام است که نه فقط شادی و یک لبخند و چهارتا کف زدن که بعد مشکلات مانده باشد بلکه ادخال سروری که با رفع مشکلات، فرد در تمام عمرش شاد باشد.

⭕️می‌شود برای یک جوان با جلسه جشن و تقدیر وتشویق و کنسرت شادی موقت ایجاد کرد اما آیا او را واقعا شاد کرده‌ایم‌؟ شادی اساسی در تهیه اسباب زندگی مشترک و مسکن و شغل است.

🔷 بنابراین از نظراسلام شادی و شادمانی ماندگار و عمیق همان ادخال سرور است و جایگاه بسیار رفیعی دارد. امیدواریم خداوند متعال در این ماه مبارک رمضان به ما توفیق ادخال سرور عنایت فرماید.

✅ امام جمعه جهرم با اشاره به فرا رسیدن ماه ضیافت الهی و تبریک این ماه مبارک بیان داشت: این که مهمانی خدا در این ماه تشریعی است یا تکوینی، یعنی اگر این مهمانی را تشریعی بدانیم یعنی رفتن به مهمانی اما اگر آن را تکوینی بدانیم یعنی ماندن در ضیافت خانه خدا.

💠إِنَّا هَدَيۡنَٰهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرٗا وَإِمَّا كَفُورًا 
به راستی ما راه [راست] را به او نشان دادیم، [پس او] یا سپاسگزار (هدایت شده) و یا ناسپاس (گمراه) خواهد بود.

🔷حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر ادامه داد تقارن آغازین ماه بهار قرآن با ایام نوروز را به فال نیک می گیریم و ان شاالله که این تقارن رفع مشکلات دولت و مردم به خصوص در حوزه معیشتی را به همراه داشته باشد.

🔹وی بیان داشت امام صادق (ع) به شیعیان آموختند که پس از نمازهای یومیه خود دعایی را بخوانید که شامل ۱۴ فراز است که ابتدای آن با دعا برای اهل قبور آغاز می شود:

💠اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ
اى خدا تو بر اهل قبور نشاط و سرور عطا كن

⭕️ و علت این که این دعا در ابتدا قرار گرفته این است که غم و غصه در حسرت استفاده از برکات ماه رمضان بر رفتگان مستولی شده است و این یعنی که زندگان علاوه بر دعا برای مومنین و مومنات خود نیز باید قدر ماه مبارک رمضان را بدانند و از این فرصت برای قرب الهی و برکات آن استفاده کنند.

🔹امام جمعه جهرم با دعا برای جمیع رفتگان یاد و خاطره امام جمعه فقید جهرم، عالم مجاهد حضرت آیت الله سید حسین آیت اللهی را نیز گرامی داشت.

🔹وی در بخش بعدی خطبه دوم با توجه به سالروز وفات ام المؤمنين حضرت خدیجه (س) در پنج شنبه پیش رو اظهار داشت متاسفانه به خوبی به شخصیت ایشان پرداخته نشده است و در تشیع به شکلی و در اهل سنت هم به نوعی دیگر به این شخصیت بزرگ بی توجهی شده است.

🔹پیامبر اکرم(ص) فرمودند که حضرت خدیجه(س) در سال‌های عمر مبارکشان با فداکاری هر آنچه داشت در طبق اخلاص گذاشت و هر آنچه داشت نثار ایشان و مسلمین کرد و لذا باور کنیم که دنیای اسلام مدیون این شخصیت بزرگ است.

🔹از خدمت های بزرگ ایشان تربیت حضرت زهرای اطهر(س) و سرچشمه کوثر و فداکاری در راه نبی اکرم(ص) که همین برای نشان دادن اهمیت و مقام این بانوی بزرگ کافیست.

🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر با اشاره به رسم چهارشنبه آخر سال بیان داشت متاسفانه این رسم که رویه ناصوابی را در پیش گرفته، فقط همین امسال هزار میلیارد تومان هزینه درمانی بر جامعه تحمیل کرده است و چند هزار نفر مصدوم،بیش از ۲۵۰ قطع عضو و حدود ۱۵ کشته از ثمرات آن بود.

🔹وی ادامه داد متاسفانه از سوی دیگر می‌بینیم که از سفارت کشور روباه پیر یعنی انگلستان که چهره استعمار گری و فریبکاری آن برای دنیا مشخص شده با ارسال پیام ویدیویی به اسم تبریک چهارشنبه سوری مردم را تحریک می کند که این مراسم را برگزار کنند تا نیت های شوم خود را پیش ببرند.

🔹وی در پایان از مردم عزیز و به خصوص نوجوانان و جوانان فهیم و عزیز شهرستان جهرم و همچنین مسئولين و ادارات سازمان‌های مربوطه که موجبات یک چهارشنبه آخر سال بدون آسیب جسمی و هزینه مادی را فراهم کردند تشکر و قدردانی کرد.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.