Skip to content

اسفند 12, 1402

entekhabat
🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، یازدهـم اسفند ماه 1402 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

💠«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ -آل عمران 102»

🔹از توصیه‏ها و دستورات اکید و مورد اهتمام خداوند متعال و بزرگان دین این است که تمام تلاش خود را به کار بندید تا بر آن عهدی که بسته‏اید ثابت قدم بمانید.

🔺 اگر مسلمان، شیعه اهل بیت(ع)، انقلابی هستید مهم است اما ماندن مهم‏تر است.

«نه هر کس شد مسلمان می‏توان گفتی که سلمان شد — که اول بایدت سلمان شد و آنگه مسلمان شد»

🔹 مسلمان شدن افتخار و توفیق و نعمت است اما مسلمان ماندن مهم است؛ این سخن حکیمانه از حضرت عیسی(ع) است که: «بسیاری تمام تأکیدشان بر روی درست نهادن خشت اول است، اما من می‏گویم که اهمیت درست نهادن خشت آخر هم کمتر از خشت اول نیست»، اگر انسان بخواهد عاقبت به خیر شود باید تا واپسین لحظات عمر بر آن صراط و نعمت هدایتی که از خداوند متعال گرفته بماند.

🔹 ما مسلمانان در نماز شبانه روز حداقل ده بار در سوره مبارکه حمد از خداوند متعال هدایت در صراط مستقیم را درخواست می کنیم. این تکرار بدین معناست که ضمن درخواست مراتب عالی و کامل‏تر هدایت از خداوند می خواهیم که این نعمت هدایت از ما گرفته نشود. و ادعیه دیگری که در قرآن کریم آمده چون «…رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ – بقره 250» ویا «…رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ- آل عمران 147» که جا دارد در قنوت‏های نمازمان زیاد بخوانیم، خصوصاً در آخر الزمان و روزگار ما که اسباب لغزیدن گام‏ها زیاد است. زیرا آن‏جایی که حضرت آدم(ع) در آغاز خلقت، بالاخره آن ترک اولی یا هر عنوان دیگری مرتکب می‏شود، ما باید حساب کار خودمان را بکنیم. «آنجا که برق عصیان بر آدمی صفی زد— ما را چگونه زیبد دعوی بی‌گناهی»

🔺 بنابراین خیلی نمی‏توانیم منم بزنیم و بر این هدایتی که از طرف خداوند متعال گرفته‌ایم مغرور شویم و باید نهایت تلاش و مراقبت‏ را داشته باشیم که دزدان هدایت و ایمان و عقیده، این نعمت ارزشمند که سرمایه دنیا و آخرتمان است را به تاراج نبرند.

🔹 البته پرواضح است کسانی که این نعمت و گوهر گران‏بها را بیشتر دارند باید بیشتر مراقب باشند چون شیطان و شیاطین دزدان ناشی‏ نیستند که به کاهدان بزنند. بنابراین شما ای نمازگزاران عزیز و بندگان خوب خدا بیشتر از بقیه افراد باید مراقب باشید که بر صراط مستقیم و هدایت و آخرین خشت را درست گذاشتن و عاقبت به خیر از این دنیا رفتن گام بردارید. نکند خدای نخواسته مانند ضرب‌المثل‏ فارسی «گاو نُه مَن شیری» با یک لگد و غفلت تمام داشته‏ها و سرمایه‏ها از دست برود. چون تاریخ پر از چنین عبرت‌هایی است مانند بلعم باعورا، برصیصای عابد، قارون‏، طلحه و زبیرها که با یک عالمه افتخار عاقبت بدی داشتند.

🔹در زمان خودمان هم انقلابی‏های دو آتشه مانند منافقین و گروهک ها بودند که امام راحل فرمودند بیست و چند روز از قرآن و نهج البلاغه برای من خواندند و آخر کار فهمیدم ریگی به کفش دارند ویا شخصیت‏هایی که لباس روحانی داشتند و نتوانستند خشت آخر را درست بگذارند واین برای ما درس عبرت است.

🔹 مرحوم میرزا حبیب‌الله خوئی از شاگردان میرزا حبیب‌الله رشتی و میرزای بزرگ شیرازی در جلد پنجم کتاب وزین شرح نهج البلاغه یا منهاج البراعه ‏ حکایت عبرت آموزی نقل می‏کند که امام امیرالمؤمین (ع) بعضی از والیان که انسان‏های سالمی بودند و منصوب خلیفه سوم بودند را ابقاء کردند مانند عبدالله مُنتجَب یا عبدالله بن مُنتجَب، که والی قسمتی از سرزمین یمن بود. حضرت نامه‏ای به او نوشتند که به نمایندگی از من از مردم آن ناحیه بیعت بگیر و ده نفر از خوبان را گلچین نما و نزد ما بفرست تا با آنها دیداری داشته باشم. مردم یمن مانند همین روزها با شور و غیرت و خوشحالی و اشک چشم با نماینده امیرالمؤمنین(ع) بیعت کردند و کار انتخاب ده نفر مشکل شد تا اینکه از بین صدنفر هفتاد، بعد سی و در نهایت ده نفر انتخاب و اعزام شدند. این ده نفر از بین خودشان یک نفر که علی‌الظاهر بهتر بود انتخاب کردند و در مقابل امام (ع) با سخنان نغز و فصیحی گفت «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْإِمَامُ الْعَادِلُ…. وَ الْبَدْرُ التَّمَامُ وَ مَنْ فَضَّلَهُ اللَّهُ عَلَى سَائِرِ الأَنَام صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِكَ الْكِرَامِ و أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صِدْقاً وَ عَدلاً و لَعَنَ اللَّهُ مَنْ جَحَدَ حَقَّكَ وَ مَقَامَكَ» سلام برشما ای امام عادل و بدر تمام و ای کسی که خداوند او را برهمگان فضیلت داده و سلام بر شما و آل شما وشهادت می‌دهم که حقیقتا امیر مومنان شما هستید و لعنت خدا بر آن کسی که حق تو را انکار و شأن و مقام تو را نادیده گرفت. پس از این سخنان بسیار قشنگ و زیبا نشست و حضرت فرمودند: «مَا اسْمُكَ» اسمت چیست؟ «قَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ» حضرت سؤال کردند: «ابْنُ مَنْ»؟ اسم بابات چیست؟ «قَالَ مُلْجَمٍ» اسم بابام ملجم هست، تا این را گفت حضرت فرمود: «اِنّا لله وَ اِنّا اِلیهِ راجِعُونَ، لا حُولَ وَ لا قُوَّۀَ اِلاّ بِاللهِ» بعد هم رو به او کردند و گفتند که: «أَ مُرَادِيٌّ أَنْتَ؟» تو از قبیله مرادی هستی «قَالَ نَعَمْ اَنا عَبْدُ الرَّحْمَنِ ابْن مُلْجَمِ الْمُرَادِيِّ» مرحوم خوئی آورده که حضرت به گونه‌ای که دیگران نفهمند در گوشش گفت: می‏دانی که تو قاتل من هستی؟ برق ازسر ابن ملجم پرید و گفت: «وَ اللَّهِ اِنک اَحَبُّ اِلَیَّ مِن کُلِّ ما طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمسِ» یا علی تو نزد من از همه موجودات که خورشید بر آنها می‌تابد محبوبتری چگونه چنین کنم؟ و حضرت هم فرمود: «و اللهِ ما کَذبتُ و لا کُذِبتُ» قسم به خدا من هم اهل دروغ نیستم وآن کسی که به من خبر داده دروغگو نیست.

⭕️ و ای عزیزان! این یک واقعیت تلخ است و بزرگان دین خیلی تأکید دارند که سعی کنید که اگر مؤمنید مغرور نشوید و مؤمن و انقلابی بمانید که: «إِنَّ‌الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ‌اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ‌الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ‌الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ- فصلت 30»

🔹 امیدواریم خداوند متعال به همگی توفیق عنایت فرماید که تا پایان بر سر آن عهدی که بستیم بمانیم و از نعمت ایمان و هدایت خداوندی تا آخرین لحظات عمرمان پاسداری کنیم.

✅ امام جمعه جهرم در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه امروز با اشاره به رساله حقوق امام سجاد(ع) بیان داشت: آن کسی که بیشترین حق را نسبت به بندگان دارد در رأس خود خداوند و سپس خود شما هستید که بیشترین حق را دارید و حتی کارهایی هم که توسط اعضا و جوارح رخ می دهد نیز به گردن شما حق دارند و لذا چنین نتیجه گرفته می شود که کارهای انجام شده توسط ما صورت و وجودی ماندگار پیدا می کند و از آن جمله نماز و عبادت است و نمازی که به کاهلی و سستی اقامه شود فردی که آن را اقامه کرده نفرین می‌کند که نمازش را ضایع کرده است.

🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر ادامه داد: امروز روزی است که مردم عزیزمان به رغم تمام تلاش دشمنان ،حماسه ای دیگر رقم زدند و پیرو تاکید و رهنمودهای حجت با واسطه خداوند یعنی مقام معظم رهبری حفظه‌الله که یک تنه به میدان آمدند و با وجود کوتاهی عده ای که باید در جهت برگزاری انتخابات مسئولانه تر عمل می کردند، در نمایشی عظیم نشان دادند که همواره گوش به فرمان رهبر عزیزشان هستند و لحظه ای از آرمان ها و دفاع از نظام و انقلابشان کوتاه نمی آیند.

🔹وی ادامه داد این رای شما وجود و صورتی پیدا کرد و ان شاالله در روز قیامت شهادت خواهد داد که بر عهد و پیمان خود استوار مانده بودید و نظام اسلامی را که حاصل مجاهدت ها و شهیدان و تلاش و همت خود شما مردم هست را تنها نگذاشتید و باشد که همین اسباب نجات همگی گردد.

🔷 وی در بخش بعدی خطبه دوم با شکرگزاری بابت نزول بارش الهی اظهار داشت: از خداوند متعال و آن وجود بی زوال می‌خواهیم که به ما بندگان رحم کرده و نعمت هایش را بر ما ادامه داده و فزونی ببخشد.

🔷امام جمعه جهرم با تشکر از تمامی مردم و مسئولینی که با همت و حضور خود مراسم مختلفی به مناسبت نیمه شعبان برگزار کردند اظهار داشت: ان شاالله همگی عزیزان مشمول عنایت پروردگار و آن عزیز از نظر غائب یعنی حضرت ولی عصر(عج) باشند.

🔷وی با بیان این که روز دوشنبه روز احسان و نیکوکاری و روز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی است،با تبریک این روز به خیرین و کارکنان پر تلاش کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت : این روز، روز محسنین نیز نامگذاری شده است که ايشان از جایگاه رفیع و بلندی برخوردار هستند و در روایتی بیان شده که افراد خیر و محسنینی که به دنبال اسم و رسم نیستند بدون انتظار وارد بهشت می شوند که این نشان از اهمیت و جایگاه این افراد نزد خداوند دارد.

🔷 امام جمعه جهرم در بخش بعدی به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در سه شنبه پیش رو اشاره و بیان داشت: از شما مردم عزیز می خواهم که ان‌شالله فرصت غرس حداقل یک نهال را در این روز از دست ندهید، چرا که ثواب بسیاری از این بابت نصیبتان خواهد شد.

🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در بخش پایانی خطبه دوم اظهار داشت:

⭕️ بعضی از بزرگان گفته اند که این طبیعی است که آدم ها اشتباه کنند اما طبیعی نیست که اشتباه گذشته تکرار شود.

🔺 دور گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه جهرم و خفر یک اشتباه بسیار بزرگ و یک غفلت نابخشودنی اتفاق افتاد که قصد ندارم آن شب تلخ را یادآوری کنم،اما می‌گویم که از گذشته عبرت بگیرید و چنین نشود که بی نظمی که در ساعات آخر دوره قبل انتخابات به وقوع پیوست مجدد تکرار شود و لذا دست اندرکاران برگزاری انتخابات تمام تلاش و همت خود را داشته باشند تا انتخابات را تا ساعاتی که توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود به نحو احسن برگزار نمایند.

🔺وی همچنین به داوطلبین مجلس شورای اسلامی و هواداران آنان یادآور شد: امروز روز رقابت است اما پس از اعلام نتایج روز رفاقت است،که در این صورت همه پیروز انتخابات بوده و در پیش خداوند متعال رو سپید باشند چرا که چه بسا پیروزی هایی که در آن حال و هوای نفسانی باشد و خداوند جایگاهی نداشته باشد نه نعمت که عین نقمت و شکست خواهد بود.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.