Skip to content

اسفند 5, 1402

3728967
🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، چهارم اسفند ماه 1402 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

💠«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ…..حدید25»

⭕️ از دستورات اکید و نقطه‌های پررنگ آموزه های دینی تلاش برای اجرای عدالت است.

🔹 بزرگان دین فرموده‌اند: که «العَدلُ رَأسُ الإيمانِ»رأس ایمان عدالت است.

🔹 «العَدلُ حَياةُ» اگر در زندگی سرزندگی و نشاط می‌خواهید و این که خوب زندگی کنید و از آن راضی باشید، برای اجرا و برقراری عدالت تلاش کنید.

🔹« العَدلُ جُنَّةُ الدُّوَلِ » دولت که منظور از آن نظام است نه قوه مجریه، به رزمنده میدان جنگ تشبیه شده که می‌خواهد به جنگ نیزه‌ها و تیرها و شمشیرها برود که اگر سپر نداشته باشد دیر یا زود از پا درمی‌آید و از بین می‌رود.

🔺دولتی که درصدد اجرای عدالت و مسلح به آن نباشد مانند رزمنده‌ای است که بدون سپر می‌جنگد واین حاکی از جایگاه والا و اهمیت فراوان عدالت در سیاست و حکومت است.

🔹 «عَدلُ ساعَةٍ خَيرٌ مِن عِبادَةِ سِتّينَ سَنَةً» یک ساعت برقراری عدالت در جامعه معادل شصت سال عبادت است.

🔹 «حَدٌّ يُقَامُ لِلَّهِ فِي اَلْأَرْضِ أَفْضَلُ مِنْ مَطَرِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً» اگر حدی از حدود الهی در جامعه اجرا شود بیشتر از چهل شبانه روز باران خیرو برکت دارد.

🔹« یوم واحد من سلطان عادلٍ خیرٌ مِنْ مَطَرِ أربعین یوماً» یک روز زندگی تحت حکومت حاکم عادل بیش از چهل شبانه روز باران خیرو برکت به همراه دارد.

🔹«ما عُمِّرَتِ البُلدانُ بِمِثلِ العَدلِ» هیچ چیزی مثل اجرای عدالت، شهرها، آبادی‌ها و کشورها را آباد نمی‌کند.

🔹و بالاخره این آیه شریفه صدر عرایض که خداوند متعال می‌فرماید ما پیامبران اولوالعزم را مجهّز و مسلح به برهان و معجزات کردیم و به گونه مشخص پیامبر عزیز اسلام (ص) را به برهان و قرآن و میزان، که به گونه‌ای مردم را تربیت و هدایت کنند که نه فقط حاکمان بلکه خودشان مجری عدالت باشند.« لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ » که این «ناس» هم حاکمان و هم مردمان را دربر می‌گیرد.

⭕️ بنابراین من و شما ای زن و مرد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، اگر بخواهیم مسلمان وپیرو قرآن باشیم باید مجری عدالت باشیم. البته رسالت حاکمان در این زمینه سنگین‌تر و نقش آنها پررنگ‌تر است.

🔹 ما انسانها یک ارتباط با خودمان داریم و باید برای خودمان دلسوز باشیم و ظلم نکنیم چرا که ظلم به خویشتن گناه است و هر گناهی هم ظلم به خود است. «…. وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ- بقره 57» در دعای کمیل هم به خدای متعال عرض می کنیم « ظلمت نفسی» اگر گناه کنیم به خودمان ظلم کرده‌ایم. بنابراین عدالت در مورد خویشتن، پدر و مادر، اعضای خانواده، همسایه‌ها، همکاران، دوستان، همشهریان، هم کیشان، هم نوعان و بالاخره تمام انسانها در قرآن آمده است. «قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ……- اعراف 29»

🔹 حتی در ارتباط با حیوانات درمولفه‌های محیط زیست باید عادلانه برخورد کنیم و ظلم نکنیم. و از همه اینها مهم‌تر نباید در ارتباطی که با خدای متعال داریم ظالم باشیم «….إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ – لقمان 13» شریک قائل شدن برای خداوند بزرگترین ظلم است.

⭕️ بنابراین ما انسانها موظفیم که مجری عدالت باشیم و «قسط» بیشتر همان عدالت اجتماعی است. و اما عدالت یعنی چه؟

🔷 امام امیرالمؤمنین در حکمت 437 نهج البلاغه می‌فرماید: « الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا » عدالت یعنی این‌که هرکسی و هرچیزی را در جایگاه شایسته و بایسته خودش قرار دهیم.

🔹این روزها که به یاری خدای متعال آماده شرکت در انتخابات می‌شویم که یکی از امتحانات الهی است، خداوند متعال به ما یک امانت و حقی جهت تعیین سرنوشت داده که این امانت را باید به اهلش بسپاریم. «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا…..نساء58» یعنی همان شایسته گزینی و انتخاب اصلح و عدالت یعنی انتخاب اصلح در وادی انتخابات پس باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم.

🔹 مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) فرمودند کسانی که از نظارت شورای نگهبان گذشته‌اند صالحند. یعنی باید اصل را بر صلاحیت گذاشت. آری، ممکن است بنده خدایی از اسرار درون یا زوایای پنهان زندگی و رفتارهای کسی خبرهایی داشته باشد و شورای نگهبان از آنها خبر نداشته باشد. لذا ضمن اینکه نباید آبروی او را ببرد بلکه خودش می‌تواند او را صالح نداند و رأی ندهد اما در مجموع اصل برصلاحیت کسانی است که از نظارت شورای نگهبان گذشته‌ا‌‌ند البته عقل و اقتضای عدالت این است که ما بهترین را انتخاب کنیم و اگر به دلایل غیر منطقی و یا نا مشروع و از روی هوای نفس و توجیهات غیرمعقول مانند هم محلی هم حزبی و دوست داشتن و غیره اصلح
را انتخاب نکنیم ظلم کرده‌ایم.

🔺یکی از کشورهایی که جادارد در مورد تاریخش مطالعه کنیم و از آن عبرت بگیریم یوگسلاوی است. تیتو رهبر این کشور در خاطراتش دارد که از طرف سرویس اطلاعاتی شوروی، به من خبر دادند که معاون اول من که سالها همکاربودیم و به او اعتماد داشتیم مأمور سازمان جاسوسی آمریکاست. اورا دستگیر نمودیم. در بازجویی از او پرسیدم ما تو را زیر نظر داشتیم، هیچ‌گونه ارتباطی با سرویس‌های اطلاعاتی نداشتی. جواب داد که نیازی به ارتباط با سرویس‌ها نبود، من زمانی که در فلان کشور اروپایی دانشجو بودم از آنها ماموریتی گرفتم که پس از بیست سال پاداش بگیرم و گفتند اصلا لازم نیست با ما ارتباط داشته باشی فقط سعی کن پست‌ها و مسئولیت‌ها را به افراد فاقد ظرفیت و صلاحیت واگذار کنی. و این ظلم، نابود کننده جامعه است. و مولوی چه زیبا فرمایش امیرالمومنین(ع) را برایمان معنا کرده که:
عدل چه بود وضع اندر موضعش —- ظلم چه بود وضع در ناموقعش
عدل چه بود آب ده اشجار را —- ظلم چه بود آب دادن خار را

⭕️ پس این روزها مجری عدالت بودن یعنی این‌ امانتی که در اختیارمان است را به اهلش بسپاریم. واز خداوند متعال می‌خواهیم که به ما این توفیق را عنایت فرماید که مجری عدالت در تمام عرصه‌ها از جمله در عرصه انتخابات باشیم.

✅ امام جمعه جهرم با درود و صلوات به روان پاک آیت الله سید حسین آیت اللهی امام جمعه فقید جهرم بیان داشت: ایشان در وصیت نامه ای که مخاطب آن عموم مردم بودند بر اهتمام ورزیدن به برگزاری عظیم سه رویداد مذهبی غدیر،نیمه شعبان و عاشورا تاکید نمود.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر ادامه داد : پیرو تاکید ایشان اگر بعثت را علت مُحدِثه (علتی که امر ممکن را در عالم خارج به وجود آورد.) بدانیم، وقایعی چون غدیر،عاشورا،نیمه شعبان ،علت مُبقیه آن (علتی که سبب بقاء این امر ممکن باشد) هستند.

🔹وی با تبریک فرارسیدن میلاد منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود(عج) خواستار آن شدکه مراسم این روز فرخنده هر چه باشکوه تر برگزار گردد.

🔷حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر به مراکز و دفاتر ستادهای انتخاباتی شهرستان نیز پیشنهاد داد که در این روز فعالیت خود را در سایه برگزار کردن مراسم میلاد حضرت مهدی موعود(عج) انجام دهند و نشان دهند حقیقتا به دنبال خدمت به نظامی هستند که می‌خواهد زمینه حکومت و حاکمیت حضرت ولی عصر(عج) را فراهم کند.

🔷امام جمعه جهرم همچنین از مردم دعوت کرد به رسم هر ساله در مراسم پرشور منتظران ظهور که از ساعت ۱۵:۳۰ روز یکشنبه ۶ اسفندماه ۱۴۰۲ از دامنه تپه نورالشهدا آغاز می شود شرکت نمایند.🔷

🔷حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در بخش بعدی خطبه دوم بیان کرد: در هنگام سخنرانی و دیدارهای مقام معظم رهبری حفظه‌الله احادیثی در حسینه حضرت امام خمینی(ره) را به مناسبت های مختلف و با پیام های متفاوت مشاهده می‌کنیم که در یکی از از این احادیث با جمله العجز یطمع العدا به این اشاره شده بود که اگر دشمن احساس کند ناتوان شدید و نظام پشتوانه مردمی خود را از دست داده به هیچ کسی رحم نخواهد کرد و مخالف و موافق را از دم تیغ کینه خود خواهد گذراند.

🔹وی نمونه آن را کشور سابق یوگسلاوی دانست که به رغم رفاه و پیشرفت،انتخابات را تحریم کردند و در پی آن با جنگ نرم دشمن کشور به جنگ داخلی کشیده و حتی مورد بمباران آمریکا و هم پیمانانش قرار گرفت و اکنون تنها نامی از آن کشور در تاریخ مانده است.

🔹امام جمعه جهرم با اشاره به آیه ۲۵ سوره انفال اظهار داشت خداوند می فرماید:

💠وَاتَّقوا فِتنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَلَموا مِنكُم خاصَّةً ۖ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ﴿۲۵﴾
و از فتنه‌ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی‌رسد؛ (بلکه همه را فرا خواهد گرفت؛ چرا که دیگران سکوت اختیار کردند.) و بدانید خداوند کیفر شدید دارد.

🔺کافیست دشمن احساس کند نظام پشتوانه مردمی ندارد،اما این پیام بزرگتری به دولتمردان است که کاری نکنند که رأی ندادن به نوعی اعلام اعتراض عنوان شود چرا که این کار به مانند شخصی است که عمل خودسوزی را انجام می دهد و به نوعی تیشه به ریشه خود زدن است لذا نبایستی به صرف انتقاد و اعتراض فرصت حضور در انتخاباتی که سرنوشت مردم و کشور را رقم خواهد زد از دست داد.

🔷حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر دربخش پایانی خطبه دوم اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بیانات مختلف خود ۴۶ ویژگی را برای داوطلبین مجلس شورای اسلامی متذکر شدند که تعدادی را فهرست وار یادآور خواهم شد تا کلام ایشان چون نقشه راهی برای انتخابات آینده مورد توجه قرار گیرد:

قوی و کارآمدی،شجاع بودن، خستگی ناپذیر و دارای روحیه جهادی، مردمی بودن،بصیر و با نقوا،دارای برنامه، اجرای عدالت،مبارزه با فساد، اهل استئثار نباشد،(پس از کسب کرسی مجلس اول خود،خانواده،اعضا ستاد و …را اولویت قرار ندهد، همان چیزی که بر سر عثمان آمد و به فرموده امیرالمومنین(ع) موجب هلاکت او شد) معتقد به اقتصاد مقاومتی، در تبلیغات مرزهای قانون و اخلاق را زیر پا نگذارد( داوطلبی که با خلافکاری و فریب قصد کسب رای داشته باشد فردی امین نیست و در آینده نیز همان رفتار را خواهد داشت) ساده زیست،مومن،با تقوا،متوکل به خدا،امانت دار،پاکدامن،به دور از فساد و از همه مهم تر صادق باشد و به وعده های خود عمل کند، برای رای به دروغ متوسل نشود و برای وعده هایی هم که عملی نکرده است با صداقت و صراحت برای مردم توضیح دهد.

🔷امام جمعه جهرم ادامه داد: امیدوارم مردم عزیزمان آن نماینده ای را انتخاب کنند که حتی اگر تمام خصوصیاتی که مقام معظم رهبری اشاره کردند شاملش نشد اما تعدادی از آنها را داشته باشد.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.