Skip to content

بهمن 29, 1402

893c431c89b06e2ad4302c2912e8d698_XL

🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، بیـسـت و هـفتـم بهمن ماه 1402 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

💠«….يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ…. مجادله 11»

🔹یکی از نقاط پررنگ توصیه‌ها و دستورات و آموزه‌های دین مبین اسلام مسئله علم و عالم و علم‌آموزی است.

🔹مولایمان امیرالمومنین (ع) فرمودند: « العِلمُ أصلُ كُلِّ خَيرٍ» ریشه همه خوبیها علم و دانش و معرفت است «الجَهلُ أصلُ كُلِّ شَرٍّ» جهالت و نادانی هم ریشه همه بدبختی‌ها و شرور و بدی‌هاست.

🔹کتاب‌هایی داریم که 100 – 150 جلد است اما خداوند در قران کریم که یک جلد و در این حجم به ظاهر کوچک است بیش از 780 مرتبه واژه علم و مشتقاتش را آورده و این حاکی از جایگاه بلند علم و دانش از دیدگاه دین مبین اسلام است.

🔹 پیامبر عزیزمان عملاً مبلغ علم و علم‌آموزی و حلقه‌های علمی بودند. همه شنیده‌ایم که آن بزرگوار وارد مسجد شدند، دو گروه را مشاهده کردند که جمعی مشغول عبادت و راز و نیاز و جمعی علم‌آموزی می‌کردند. فرمودند: « کلاهما الی خیر و لکن بالتّعلیم اُرسلتُ » هردو گروه خوب هستند اما من برای تعلیم و علم‌آموزی فرستاده شدم و کنار افرادی که مشغول علم‌آموزی بودند نشستند. آن بزرگوار انواع و اقسام محدودیت‌هایی که بر سر راه علم و علم‌آموزی بود را برداشت و علم را یک مسئله مقدس معرفی کرد. آن حضرت با اینکه سرآمد همه دانشمندان و علمای هستی هستند دعای« …. رَّبِّ زِدْنِي عِلْمًا – طه 144 » داشتند و هیچگاه خودشان را فارغ‌التحصیل ندانستند ومی‌فرمودند: «اطلب‌العلم من‌المهد الی‌اللحد» البته معلم آن بزرگوار خداوند متعال بود. «چنین گفت پیغمبر راستگوی —- ز گهواره تا گور دانش بجوی» به‌قول جناب حکیم فردوسی، محدودیت را برداشتند که فقط در مدرسه و دانشگاه و کتابخانه وآزمایشگاه نباشد.

⭕️ حتی اگر احساس شد علمی، فنی و هنر بدرد بخوری در دورترین نقطه وجود دارد و امکان رفتن به آنجا هست باید رفت و آموخت « اُطْلُبُوا اَلْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ » که آن بزرگوار خودشان همین‌کار را انجام می‌دادند. در تاریخ آمده که دانشمندان و صنعت گران در یکی از کشورهای اطراف یک نوع ابزار جنگی ساخته بودند و حضرت فوراً دوسه نفر از جوان‌های خوش‌ذوق و خوش استعداد مسلمان را به آنجا فرستادند که شیوه کار را یاد بگیرید و به قول امروزی‌ها با مهندسی معکوس آن را بسازند.

🔹 حتی محدودیت جنسی بین مرد یا زن را برداشتند که « فَإِنَّ طَلَبَ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ » علم‌آموزی برهر مسلمانی چه زن و چه مرد واجب است. محدودیت یادگیری از افراد مختلف راهم برداشتند چنان که علومی که با تربیت و سعادت انسان ارتباطی ندارد را می‌توان از کفار هم آموخت. حتی در روایات آمده از حیوان هم می‌توانید علم‌آموزی کنید مثلا غیرت را از خروس و راه رفتن را از کبک یاد بگیرید.

🔹یکی از علما می‌گوید شب مشغول مطالعه بودم که حشره‌ای به نام جُعَل « سرگین غلطان » تصمیم گرفت از پایه چراغ بالا برود و هر بار می‌افتاد و این عمل تا نزدیکی‌های صبح با شمارش من هفتصد بار تکرار شد تا اینکه موقع نماز شد و برای وضو گرفتن از آنجا رفتم وقتی برگشتم موفق شده بود و به خودم گفتم یاد بگیر!

⭕️خلاصه انسان اگر اهل عبرت باشد می‌تواند در صحنه‌های طبیعت و از آیات الهی و تکوینی و حوادثی که پیرامونش اتفاق می‌افتد درس‌ها بگیرد.

🔹امام امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: « هَلَكَ خُزّانُ الأموالِ وهُم أحياءٌ، والعُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ الدَّهرُ » آدم‌هایی که هم و غمشان جمع‌آوری ثروت است هرچند نفس می‌کشند و به ظاهر زنده‌اند اما مرده‌اند. اما علما تا قیام قیامت زنده‌اند.

🔹خداوند متعال در مقایسه، به مرکب قلم علما نمره بیشتری می‌دهد « مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء » البته بزرگان دین فرموده‌ا‌‌ند که علم را با حفظ کردن محفوظات اشتباه نگیرید.

🔺سواد با علم فرق می‌کند. ای بسا باسواد‌هایی که آموخته‌هایشان عین جهالت است. در حوزه و دانشگاه و این طرف و آن طرف یک چیزهایی یاد گرفته ولی آن که باید باشد نیست! « چو علم آموختی از حرص آن گه ترس کاندر شب — چو دزدی با چراغ آید گزیده‌تر برد کالا » گاهی آن چیزی که به نام علم و دانش در دست دانشمند و دانشجو و طلبه هست درواقع چراغی برای ماهرانه دزدیدن سرمایه‌های مردم است.

🔷 بزرگان دین فرموده‌اند اگر در هرجا همراه با علم، دل پاک و نفس ملهمه‌ای داشته باشید خداوند متعال به شما لیاقت و ظرفیت فیض برداری خواهد داد چنان که پیغمبر عزیز اسلام (ص) با آن ظرفیت بالایی که داشت قرآن را به یکباره دریافت کرد.

🔹 مرحوم امام راحل تعبیر عجیبی دارند که این قلب نبی مکرم اسلام (ص) بود که چونان مغناطیسی قرآن را از عالم بالا به پایین کشید یعنی قرآن نازل نشد، این دل پاک پر از تقوا و معنویت و صداقت حضرت رسول (ص) بود که قرآن را نازل کرد.

⭕️ و دل این گونه است که اگر آماده شد چیزهایی به او می‌دهند مانند علم الهامی، اشراقی، لدنّی خلاصه علمی که در این کتاب و دفتر و مدرسه نیست.

🔹 ماجرای کربلایی کاظم را شنیده‌اید که یک آدم روستایی بیسواد بود اما به واسطه پاکی و مبارزه عجیب با هوای نفس در یک لحظه تمام قرآن را آموخت. در زمان خودمان هم شهید عزیزی به نام کاظم نجفی رستگار اهل شهر ری در یک خانواده فقیر اما بسیار پاک و مومن در دامان یک مادر بیسواد پرورش پیدا می‌کند. در بحبوحه انقلاب به مبارزه می‌پردازد و جزو انقلابیون می‌شود و در غائله کردستان با شهید چمران همکاری می‌کند و بعد جزو فرماندهان حاج احمد متوسلیان می‌‌شود و در عملیات بدر به شهادت می‌رسد. شبی قبل از اذان صبح به خواب مادرش می‌آید که مادر چیزی می‌خواهی از اینجا برایت بفرستیم؟ مادر می‌گوید چون سواد خواندن قرآن ندارم در جلسات خجالت می کشم که می‌گویند شما سوره توحید بخوان، دلم می‌خواهد بتوانم از روی قرآن بخوانم. شهید به مادرش می‌گوید بعد از نماز صبح قرآن بردار و تلاوت کن. مادر می‌گوید بعد از نماز صبح قرآن را باز کردم و دیدم می‌توانم همه را بخوانم! برادر شهید می‌گوید با آیة‌الله‌العظمی نوری همدانی که الان در قید حیات هستند تماس گرفتیم و ماجرا را تعریف کردیم و درخواست کردیم مادر را امتحان کنند. ایشان تشریف آوردند، چند برگه به مادر دادند و او شروع به خواندن کرد و گفت حاج آقا بعضی را نمی‌توانم بخوانم. حاج آقا لبخندی زدند و گفتند همان جاهایی که نمی‌توانی بخوانی ما عمداً متن‌های عربی غیرقرآن قرارداده بودیم و می‌خواستیم شما را امتحان کنیم.

🔷 بنابراین راههای عالم شدن فراوان است اما بهترین راه، داشتن یک قلب پاک است تا خدای متعال معلم انسان شود « … وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ… – بقره 282 »

✅ امام جمعه جهرم در ابتدای خطبه دوم از همکاری و مشارکت مردم در خصوص به سرانجام رساندن سالن ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی که در مجاورت مصلی نماز جمعه ساخته شد قدردانی کرد.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر با قدردانی از مردم وفادار،خوب و همیشه در صحنه که امسال نیز با حضور خود امید دشمنان را ناامید کردند تاکید کرد که مسئولین نیز سنگ تمام بگذارند و پاسخ این وفاداری وحضورها را با رفع مشکلات مردم بدهند.

🔺وی افزود: مقام معظم رهبری چندین سال پیش به مسئولین فرمودند: به مسئولین عرض میکنم این حضور مردمی در ۲۲ بهمن را به حساب گلایه نداشتن آنها از نحوه فعالیت ما مسئولین به حساب نیاورید.

🔺گمان نکنید از روی سیری و رضایت کامل مردم به صحنه آمده اند، مردم گله مند هستند،با تبعیض میانه ای ندارند و هر جا کم‌کاری، عدم پیشرفت در کارها و مشکلات را ببینند ناراضی خواهند بود؛۲۲ بهمن جایگاه خودش را دارد.

⭕️ مقام معظم رهبری ۱۳ سال است که شعار سال را معیشت و مسایل مهم و زیر بنایی اقتصادی قرار داده اند ،اما واقعا چه مقدار دغدغه مسئولین ،انجام عملی این شعارها بوده است؟

🔷امام جمعه جهرم اظهار داشت: حدود ۲ هفته دیگر شاهد برگزاری انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی هستیم که با توجه به ۸ سال حضور آن نمایندگان درجایگاه های مربوطه، تصمیمات مهم سرنوشت سازی را در سطح کلان در کشور به عهده خواهند داشت که آینده ایران اسلامی را رقم خواهد زد و لذا بایستی پرشور اما با دقت و مسئولانه در این انتخابات حضور پیدا کرده تا به مانند همیشه دنیا مبهوت حضور گسترده مردم گردد.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر حضور باشکوه مردم شهر و روستا در راهپیایی عظیم ۲۲ بهمن و جشن دهه فجر امسال را ستود و گفت: نمونه ای از این جشن پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه بلوار رهبری برگزار شد که چندین هزارنفر از مردم عزیزمان در آن حضور پیدا کردند.

🔹امام جمعه جهرم افزود البته همواره باید مطالبه گری و پرسش از مسئولین نیز در دستور کار همین مردم باشد تا شخصی به خود اجازه کم کاری و سواستفاده از این مردم ناب و وفادار را به خود ندهد.

🔷وی با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت علی اکبر(ع) به خصوص به نوجوانان و جوانان در چهارشنبه پیش رو بیان نمود: امیدواریم همگی از جمله مسئولین به این باور و حقیقت برسند که این جوانان هستند که آینده روشن این سرزمین را رقم خواهند زد و نباید صرفا به شعار اکتفا کرد.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر ادامه داد: باید زمینه رشد و فعالیت جوانان فراهم گردد و اجازه داد تا با حضور در کنار باتجربه ها فرصت ادامه مسیر به تنهایی را پیدا کنند و گرنه این عقلانی نیست که مسئولی مثلا با عوارض جسمی ناشی از کهولت سن،بخواهد تا آخر عمرش مسئولیت خود را به هر قیمتی حفظ کند.

زینت باغ است درخت جوان — پیر شود، برکَنَدَش باغبان
شاخه جوان، بهر گلی نوبر است — شاخه پیر از پی خاکستر است…

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.