Skip to content

بهمن 21, 1402

156442913

🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، بیـستـم بهمن ماه 1402 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

🔹اگر برای اهمیت اعمال و رفتارمان میزان خشنودی خداوند متعال را یک شاخص بدانیم باید بدانیم یکی از کارهایی که اسباب خشنودی خداوند را در حد والایی فراهم می‌کند توبه است.

💠«….إِنَّ‌اللَّهَ يُحِبُّ‌التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ‌الْمُتَطَهِّرِينَ –بقره222»

🔹قبلا به عرض رسید که در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که شاید بتوان آنها را رُند(روان و سلیس) نامید. معمولاً مراکز مهم سعی می‌کنند شماره تلفن‌ها و آدرس‌هایی داشته باشند که حفظش آسان و سهل‌الوصول باشد که به راحتی بتوان آن را حفظ کرد. بلاتشبیه قرآن کریم هم همین گونه است و برخی از آیات قرآن هم آدرس روانی دارند. مانند آیه تطهیر «….إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ‌الرِّجْسَ أَهْلَ‌الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» که آیه 33 از سوره 33 (احزاب) است. یا آیه ولایت که آیه 55 از سوره 5 یعنی مائده است.

🔹این تصادفی نیست، گویی دست غیبی خدای متعال کاری کرده که بخشی از آیاتش که مهم‌تر از بقیه بوده آدرس روانی پیدا کند. لذا آدرس این آیه 222 که در دومین سوره قرار دارد هم بسیار سلیس و رند است. و این نشانه عظمت محتوای آیه است که به عرض رسید آن چیزی که خداوند متعال را از بنده‌اش خیلی راضی و خشنود می‌کند مسئله توبه هست و آن گونه که بزرگان دین گفته‌اند در هر مرتبه‌ای از زندگی که هستیم باید انابه و بازگشت به سوی خدای متعال را داشته باشیم.

🔹 البته توبه اولیاء خدا دلیل خاصی دارد و همین که توجه به غیرخدا پیدا کنند آن را برای خود یک کوتاهی می‌دانند و توبه می‌کنند اما توبه امثال ما توبه از گناهان و لغزش‌هاست است.

🔹پیامبر اسلام (ص) درحدیث شریفی می‌فرمایند: «ليسَ شَيءٌ أحَبَّ إلى‌اللّه ِ مِن مُؤمنٍ تائبٍ أو مُؤمنةٍ تائبةٍ » هیچ چیزی نزدخدا محبوب‌تر از زن و مردی که اهل توبه باشند و دائما طلب مغفرت و بخشش و عذرخواهی نمایند نیست. که اگر با معصیت پشت به خدا کرده و قهر نموده و از خدا دور شدند فوری برگردند یعنی دائم اهل توبه و انابه و بازگشت باشند.

🔹باز در مضمونی از صحبت آن حضرت آمده که توبه از هرکسی نزد خدای متعال دوست داشتنی و محبوب است خصوصا اگر توبه کننده جوان باشد. البته تشبیه‌های دیگری هم دارند که ما باور کنیم این مسئله توبه حقیقتاً پررنگ و مورد عنایت ویژه است و ثواب و پاداش و اجر فوق‌العاده دارد پس باید همه تعلیمات و دستورات و احکام دین را در زندگی جدی بگیریم و آنهایی که برایمان پررنگ کرده‌اند را جدی‌تر بگیریم.

🔹باز وجود شریف پیامبر (ص) با سه تشبیه، خشنودی خداوند را از شخص تائب بیان می‌فرمایند که: « للَّهُ أفرَحُ بتوبةِ التَّائبِ مِنَ الظَّمآنِ الواردِ ومنَ العقيمِ الوالِدِ ، ومنَ الضَّالِّ الواجدِ فمَن تابَ إلى اللَّهِ توبةً نصوحًا أنسى اللَّهُ حافِظيهِ وجوارحَهُ وبقاعَ الأرضِ كُلِّها ، خطاياهُ وذنوبَهُ» اگر مادری پس سالهای متمادی و پس از دعا و دارو و درمان و بعد از تحمل طعنه‌ها دارای فرزند شود به چه درجه از شادی و خوشحالی خواهد رسید؟ باز شادی خداوند متعال از توبه کننده از این مادر بیشتر است و یا شادی شخصی که چیز بسیار ارزشمند و یا عزیزی را گم کرده باشد وپس مدتها یکباره آن را پیدا کند، چقدر خوشحال می‌شود؟ و فرمودند باز شادی خداوند از توبه بنده‌اش بیش از این است. و یا اگر کسی روزهای متوالی تشنه در بیابانی سرگردان شده باشد و ناگاه به چشمه‌ای برسد تا چه اندازه شاد می‌شود؟ و باز خدای متعال از این هم خوشحال‌تر می‌شود که بنده‌هایش اهل توبه باشند.

⭕️ بنابراین مسئله توبه خیلی پررنگ است چنانکه سعدی می‌گوید: « سَلِ المَصانِعَ رَکباً تَهیمُ في الفَلَواتِ — تو قدرِ آب چه دانی که در کنارِ فراتی؟ » تصور کنید سواران یک کاروان تشنه و سرگردان در صحرا یکباره به یک مصنع و گودالی شبیه آب انبار که آب باران درآن جمع می‌شده برسند که می‌گوید شما قدر این مصنع‌ها و آب انبارها را باید از آن سرگردان‌های داخل بیابان بپرسید. حال فرموده‌اند خدای متعال از این هم خوشحال‌تر است که بنده گناهکارش اهل توبه شده و برگشته باشد و اینجاست که خداوند جایزه‌ها و مشوق‌هایش را برای چنین بنده‌ای از همین دنیا شروع می‌کند تا آخرت ادامه می‌دهد « يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ- فرقان 80 » و همه گناهان را به ثواب و حسنات تبدیل می‌کند و این لطف خدای متعال است.

🔺البته ممکن است سوال شود که آیا کسانی که آلوده‌ترند با این حساب وضعشان بهتر می‌شود؟ بله! چون نجات و توبه و پاک کردن و احیانا جبران کسی که آلوده‌تر است خیلی دشوار می‌شود. بالاخره بخشی از توبه‌ها شامل حق‌الناس می‌شود و کار را مشکل می‌کند.

کسی که تا خرخره در لجن گناه فرورفته، همت می‌کند و خودش را نجات می‌دهد فرق می‌کند با کسی که تا قوزک پا آلوده هست.

🔹خدای متعال می‌فرماید ای پیغمبر تو اهل نماز شب باش « وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا – اسری79» مقام محمود مقامی است که کل خلایق آن را ستایش می‌کنند و چرا پیغمبرآخرالزمان دارای مقام محمود می‌شود؟ به خاطر این‌که روز قیامت همه خلایق از اولیاء و انبیا تا برسد به گنهکارانی که لیاقت شفاعت دارند مدیون خودش می‌کند. باز خداوند متعال اسم مُنسی خودش را در روز قیامت متجلی می‌کند و گناهان تایب را از ذهن شاهدان اعمال حتی خود گنهکار و حتی فرشتگان پاک می‌کند. خلاصه نمی‌گذارد بنده گنهکار تائب در قیامت و در بهشت دغدغه داشته باشد. « گیرم که تو از سر گنه درگذری—- زان شرم که دیدی که چه کردم چه کنم؟ » و خدای متعال این را حل می‌کند وآن گناهان را از اذهان پاک می‌کند که حتی شرمنده خدا هم نباشد.

⭕️ بنابراین ای عزیزان! خصوصا جوان‌های عزیز! ما همگی به توبه نیازمندیم. «من که سر در نیاورم به دو کون— گردنم زیر بار منت اوست» (حافظ)

✅ امام جمعه جهرم در ابتدای خطبه دوم با اشاره به سپری شدن ماه رجب المرجب و در پیش بودن ماه های شعبان و رمضان بیان داشت: دو ماه بعد نیز به مانند ماه رجب سریع خواهد گذشت و لذا قدر این فرصت را بدانید.

🔹وی با تبریک میلاد ائمه اطهار و اعیاد شعبانیه ،روز پاسدار،روز جانباز و روز صحفیه سجادیه این ایام را به خصوص به سبزپوشان پاسدار انقلاب اسلامی،جانبازان سرافراز و عزیزانی که با کلام امام زین العابدین(ع) در زبور آل محمد(ص) انس و الفتی دارند تبریک و تهنیت گفت.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر با یادآوری حدیثی از امام هادی (ع) که فرمودند:
خَيرٌ مِن الخَيرِ فاعِلُهُ
از خوبى بهتر، كسى است كه خوبى مى كند
اظهار داشت حوادث و کارهای خوب به جای خود اما کسانی که این خوبی ها را رقم زدند خوب تر هستند.

حُسن یوسف را به عالم کس ندید            حُسن آن دارد که یوسف آفرید

🔹وی ادامه داد : ۲۲ بهمن ماه یوسف انقلاب اسلامی ماست که نعمت خداوند بود اما در شهرمان این نعمت را مدیون چه کسانی هستیم ؟

🔹امام جمعه جهرم افزود: این را مدیون مردم عزیز و روحانیت مبارز و به خصوص آن بزرگمردی که به حق خمینی جهرم نام گرفت یعنی آیت الله سید حسین آیت اللهی که رضوان خداوند بر ایشان باد هستیم، عزیزی که مبارزات و حضور پرافتخار مردم جهرم در دفاع مقدس را نیز مدیون ایشان هستیم.

🔹وی با بیان این که مردم جهرم ۱۱ شهید در انفلاب اسلامی تقدیم کرده اند اظهار داشت صاحبان این انقلاب و نظام خود شما مردم هستید و ان شاالله که رسالت خود را در بزرگداشت و راهپیمایی و جشن ملی ۲۲ بهمن ماه به منصه ظهور برسانید.

🔹امام جمعه جهرم در بخش بعدی خطبه دوم، در خصوص انتخابات سرنوشت ساز پیش رو بیان داشت: صاحب این انقلاب و نظام خود شما مردم هستید و لذا به عنوان یک صاحبخانه اگر این سرا نیاز به خانه تکانی و بازسازی دارد، این شما مردم هستید که می‌توانید با شرکت خود در انتخابات این مهم را رقم زده و خیال واهی دشمنان را باطل کنید چرا که این دشمنان می خواهند که شما در رنج باشید، پس با حضور خود این بار نیز به مانند ۴۵ سال گذشته از این امتحان سرافراز بیرون بیایید.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در ادامه به کلمه تقلید اشاره و بیان داشت بعضی از فقها و علمایی چون شهید محمد باقر صدر این کلمه تقلید و قلاده از یک محل هستند ،قلاده یعنی گردن بند، چون کسی که گردن آویزی را بر گردن ورزشکاری آویزان می‌کند که لذا وی حکم مقلد دارد، ما نیز به عنوان مقلد مسئولیت اعمالمان را متوجه مرجع تقلید خود می کنیم و بزرگترین خدمتی که به ما می شود همین است پس حتما در این باره به خصوص عزیزانی که به سن تکلیف می رسند عنایت ویژه داشته باشید که مرجع تقلید خود را انتخاب کنند.

🔷وی در ادامه بار دیگر به موضوع انتخابات اشاره و با ذکر استفتا های مختلف اهمیت این مهم را یاد آور شد:

⭕️ آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت حرام است؟

🔹پاسخ مقام معظم رهبری: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط یک وظیفه شرعی،اسلامی و الهی است.

⭕️ آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

🔹پاسخ مقام معظم رهبری: واجب عینی است.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.