Skip to content

بهمن 14, 1402

1040300

🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، سـیزدهـم بهمن ماه 1402 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

💠«لَضربةُ علىٍ يوم‌الخندق أفضلُ مِن عبادة‌الثقَلَين»

🔹در خطبه‌های اول اعمالی که ارزش فراوانی از دیدگاه رهبران دینی دارد را معرفی می‌کردیم. گاهی در موقعیت‌های حساس و لحظه‌های سرنوشت‌ساز بعضی از اعمال ما انسانها چه خوب و بد ضریب می‌خورد. یک عمل شایسته و صالح در شرایط عادی پاداشی دارد اما همان عمل در موقعیت حساس و سرنوشت‌ساز دارای ارزش چند برابر است.

🔹 نمونه تاریخی این جریان در ماجرای جنگ خندق اتفاق افتاد. امام امیرالمومنین(ع) در صدر اسلام بسیاری از سران کفر را با ضربات شمشیر از پا در آوردند اما چه می‌شود که یک ضربت آن بزرگوار به فرمایش پیامبر (ص) افضل از عبادت جن و انس می‌شود؟ چون موقعیت حساس است و سرنوشت اسلام و شرک وابسته به آن است و ممکن است اسلام برای همیشه ازبین برود و یا ریشه اصلی و اساسی شرک زده بشود.

🔹 اینجاست که ارزش یک ضربت به‌واسطه درجه بالای اخلاص ضارب و به‌واسطه موقعیت، این اندازه اوج می‌گیرد. در بعضی از نقل‌های اهل سنت و به گونه مشخص ازحاکم نیشابوری آمده که پیامبر (ص) در مورد این ماجرا چنین فرمودند: «لمبارزة علی‌بن‌ابی‌طالب لعمرو بن عبدود یوم‌الخندق افضل من اعمال امتی الی یوم‌القیامة.» البته بعید نیست که حضرت در موقعیت‌های مختلف هردو را فرموده باشند که «افضل من عبادةالثقلین» یا «افضل من اعمال امتی الی یوم القیامة» به هر حال همه مدیون آن ضربتی هستند که اگر نبود فاتحه اسلام خوانده شده بود.

⭕️ لذا گاهی انجام وظیفه نزد خدای متعال بسیار ارزش پیدا می‌کند و خدای نخواسته ترک وظیفه و اهمال‌کاری و بی‌تفاوتی به همان نسبت گناهش مضاعف می‌شود. تصور بفرمایید که مسلمانها در مدینه در محاصره کامل اقتصادی و نظامی بودند و دور خودشان خندق کشیدند تا این که پنج نفر از پهلوانان شرک که بزرگشان عمربن‌عبدوَد بود از این خندق عبور می‌کنند. (تلفظ صحیح این کلمه وَد است که به اشتباه، برخی وُد به ضمه واو تلفظ می‌کنند و یکی از پنج بت بود که در زمان حضرت نوح(ع) مورد پرستش مشرکان واقع می‌شد ودر سوره مبارکه نوح هم از آن یاد شده «…. وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا …. – نوح23») به هر حال این پنج مشرک خندق را پشت سر گذاشته محاصره را شکستند و عمربن عبدود فریاد هل من مبارزش بلند شد چون پهلوان نامداری بود و حریف هزارنفربود و به او «فارِس یَل یَل» می‌گفتند. یل یل منطقه‌ای بوده که درگیری در آن اتفاق می‌افتد و عمربن عبدود به تنهایی همه لشکر آن جا را شکست می‌دهد. واقدی می‌گوید وقتی رجز خوانی عبدود بلند شد که مگر شما معتقد نیستید اگر کشته شوید به بهشت می‌روید و اگر مرا بکشید من به جهنم می‌روم؟ اکنون مردی در بین شما پیدا نمی‌شود که او را به بهشت بفرستم یا او مرا به جهنم بفرستد؟ همه مسلمانها به جز یک استثناء «کأنّهم علی رؤوسهم الطیر» انگار پرنده روی سرشان نشسته بود و مثل مجسمه تکان نمی‌خوردند و به تعبیر خودمان خشک‌شان زده بود که امیرالمومنین(ع) بلند شدند و عرض کردند که یارسول الله(ص) به من اجازه دهید که به مبارزه این مرد بروم که حریف او من هستم. حضرت فرمودند یاعلی! بنشین و این قضیه سه بار تکرار شد. البته علتش هم روشن بود که معلوم شود مرد این میدان کیست و فضیلت این بزرگ مرد برای عالم اسلام تا قیام قیامت روشن بشود و همه بدانند که مدیون آن بزرگوارند البته اگربفهمند. بالاخره کار به جایی رسید که عبدود شروع به مسخره کردن مسلمانها نمود که بار دیگر مولای متقیان و امیر مؤمنان علی علیه‌السلام برخاستند و رسول‌الله (ص) اذن میدان دادند و فرمودند: « بَرَزَ اَلْإِسْلاَمُ (الإِيمانُ) كُلُّهُ إلَى الشِّركِ كُلِّهِ» و شمشیر خودشان را به او داده وعمامه خود را برسر او پیچیدند و در حق آن بزرگوار دعا کردند و فرمودند که علی جان! «هذا عمربن عبدود» می‌دانی به جنگ چه کسی می‌روی ؟ حضرت جواب دادند بله یا رسول‌الله(ص) «و انا علی‌بن‌ابیطالب » و بقیه ماجرا که حضرت ضربتی خوردند که سپر و عمامه شکافت و قدری سر مبارک آسیب دید و تا جایی که گردوخاک این نبرد آن قدر بلند شد که لشکریان، آن دو را نمی‌دیدند که ناگهان صدای تکبیر امیرالمومنین(ع) بلند شد و متوجه شدند که آن حضرت پیروز شده وتکبر همگان بلند شد.

🔷اکنون نیز سالگرد پیروزی انقلاب و دهه فجر است. ژنرال هایزر می‌گوید ما با ۳۰ هزار نفر از تفنگداران آمریکایی با بقایای ارتش شاه قصد داشتیم چند روز قبل از 22 بهمن با دستگیری و کشتار همه سردمداران انقلاب یک کودتای خونین راه بیندازیم و رضوان خدا بر مرحوم امام (قدس سره) که در همان زمان دستور دادند همه مردم به خیابان‌ها بریزند.

🔹آیت‌الله طالقانی که تحمل نداشت به امام اعتراض کرد و امام برای اینکه ایشان را با واقعیت آشنا کند فرمود: فلانی اگر این چیزی که من می‌گویم از جای دیگری گفته شده باشد شما چه می‌گویید؟ که آقای طالقانی عرض کرده بودند آقا دیگر من حرفی ندارم. خلاصه در یک موقعیت حساس وقتی که می‌خواهد چنین اتفاقی بیفتد یک مرد شجاعت و تدبیر خود را نشان می‌دهد و چه ثمره‌ای رقم می‌خورد که یک حمام خون تبدیل به پیروزی شکوهمندی می‌شود.

⭕️ اما عزیزان به عنوان تذکر، همه ما قبول داریم که اکنون هم موقعیت حساس است. امامین انقلاب و نیز شخصیت‌هایی چون شهید سلیمانی خوب درک کردند که اگر اسلام در این مرحله سیلی بخورد دشمنان قسم خورده نخواهند گذاشت دوباره بر پا بایستد. الان چه به سر مسلمانان غزه آورده‌اند. حاج قاسم می‌گفت روزگاری که مردم می‌بایست از خیمه‌گاه امام حسین(ع) حمایت می‌کردند، عده زیادی نکردند و خوبان در کربلا و عده‌ای هم در قضیه توابین شهید شدند. البته توابین کجا و شهدای کربلا کجا!

🔺 و اکنون جمهوری اسلامی حرم و خیمه‌گاه است که اگر آسیب ببیند همه حرم‌ها را خراب خواهند کرد و این یک واقعیت است. اگر ایران نبود دیگران کجا قدرت دفاع از کربلا و نجف و کاظمین و سامرا و حرم حضرت زینب داشتند؟! سالها سعودی تلاش کرد که خودش را متولی جهان اسلام بداند، الان چه وضعی پیدا کرده ؟! پیشرفت اقتصادی به قیمت زیرپا نهادن احکام مسلم خدا و درنوردیدن مرزهای اخلاقی!؟ دو هفته قبل اجازه دادند در سرزمین وحی مشروب‌فروشی به صورت رسمی در خیابان‌ها شروع به‌کار بکند البته گفتند برای خارجی‌هاست اما هیهات!.

⭕️ الان دفاع از این حرم، شرکت در انتخابات و برگزیدن افراد لایق است که اگر اصلح پیدا نشد افراد کم ضرر را انتخاب کنیم. به هرحال شرکت در انتخابات یعنی انجام وظیفه در این موقعیت حساس که اجر و ثوابش فراوان است و دفاع نکردن از این حریم و حرم و خیمه‌گاه حداقل گناهی بسیار بزرگ است. چون اگر به بعضی از کاستی‌ها پرداخته نشود دیگر قابل جبران نیست.

⭕️ نکند خدای نکرده مشمول خطاب در این آیه شریفه شویم که می‌فرماید: «…آلْآنَ… – یونس 51 و 91» «دیگر دیر شده» چون بعضی از چیزها در موقعیت خودش باید انجام شود.

✅ امام جمعه جهرم در ابتدای خطبه دوم با بیان این که خداوند فرمودند شکر نعمت ها افزونی آنها را در پی خواهد داشت با شکرگزاری بابت نزول بارش الهی از درگاه پروردگار تداوم رحمتش را خواستار شد.

🔷حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در بخش بعدی خطبه دوم به تکمیل سالن در دست احداث جهت ارائه خدمات فعالیت های فرهنگی و آموزشی به فرزندان نمازگزاران گرامی اشاره کرد و اظهار داشت تا کنون تنها یک چهارم بودجه عمرانی لازم جهت تکمیل این سالن جمع آوری شده و لذا وعده ساخت یک ماهه آن که ۴ هفته قبل داده شد به سرانجام نرسید که البته شخصا حتی با زیر قرض رفتن تلاش می‌کنم ساخت این سالن تا ۲ هفته دیگر به پایان برسد.

🔷وی در بخش بعدی خطبه دوم فرارسیدن سالروز شهادت باب الحوائج، حضرت امام موسی بن جعفر(ع) را در سه شنبه پیش رو تسلیت گفته و بیان داشت: آن امام همام فرمودند:

💠مَثَلُ المؤمنِ مَثَلُ كَفَّتَيِ المِيزانِ : كلّما زِيدَ في إيمانِهِ زِيدَ في بلائِهِ ، لِيَلْقى اللّه َ عزّ و جلّ و لا خَطيئةَ لَه .

مؤمن به دو كفّه ترازو مى ماند كه هر چه بر ايمان او افزوده شود بلايش فزونى مى گيرد تا خداوند عزّ و جلّ را بدون گناه، ديدار كند

🔹 فرمایش ایشان بدین معنی است که در این دنیا به همان میزان ایمان شما، بلا نیز فراوان است چه به معنای امتحان و چه به معنای مشکلات و لذا همین موارد است که خودسازی انسان را در پی خواهد داشت.

ناز‌پروردِ تَنَعُّم نَبَرَد راه به دوست — عاشقی شیوهٔ رندانِ بلاکش باشد

🔹امام جمعه جهرم ادامه داد آن شخصی که در کودکی سختی ندیده باشد آینده تیره و تاری را در پیش رو دارد و با کوچکترین سختی خواهد شکست و از انجام کارهای بزرگ چه برای خود و چه جامعه بازخواهد ماند، همانطور که این واقعیت را در پیشرفت حوزه های مختلف علمی،فرهنگی و دفاعی و غیره در جامعه خودمان شاهد هستیم که همگی این موفقیت ها در تنگنا و سختی حاصل شده است چنان که مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کردند اگر این تحریم ها نبود بسیاری از پیشرفت ها را نداشتیم.

هر که در این بزم، مقرب تر است — جام بلا بیشترش می دهند

🔷حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر افزود به لطف و عنایت خداوند، ملت بزرگ ایران در همه زمینه ها سرافراز بیرون آمده اند و چه کسی می‌تواند بگوید این ملت جایی کوتاهی کرده باشند و ان شاالله که مسئولین نیز توفیق خدمتگزاری به این مردم داشته باشند و اگر کسانی نیز در این امر مهم کوتاهی می کنند مورد هدایت خداوند قرار گیرند تا کاستی ها و مشکلاتی که وجود دارد و کسی هم منکر آن نیست در سایه احساس مسئولیت و نظارت مردمی برطرف شود.

🔷 امام جمعه جهرم در ادامه خطبه دوم و در آستانه فرارسیدن روز مبعث با تبریک این روز بزرگ اظهار داشت همزمانی این روز بزرگ با ایام آلله دهه مبارک فجر زمانی را فراهم کرده تا ان شاالله تمام عزیزانی که صاحب تریبون و اندیشه هستند فرصت تبیین و روشنگری بیشتری را در اختیار داشته باشند و مخاطبان گرامی بیش از پیش از فلسفه بعثت ختم رسل،محمد مصطفی(ص) و همچنین چرایی و برکات انقلاب اسلامی برخوردار شوند.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.