Skip to content

آبان 27, 1402

893c431c89b06e2ad4302c2912e8d698_XL

🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، بیـست و شـشم آبان ماه 1402 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

💠«….إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ – زمر 10»

🔺یکی از اعمال فوق‌العاده برای ادامه راه و سفر به سوی دنیای جاودانه و حیات ابدی که تحت اختیار من و شماست صبرو شکیبایی است که اجر و پاداش فراوانی برایش درنظر گرفته شده و یک سروگردن از بقیه اعمال بالاتر است.

🔹 امام صادق (ع) فرمودند: وقتی که مومن را در قبر می‌گذارند و پاسخ‌های شب اول قبر شروع می‌شود، نمازهای فرد مومن در جانب راست و زکات و صدقات و کمک‌های مالی در جانب چپ و اعمال خیری که انجام داده بالای سرش مجسم می‌شود اما صبر و شکیبایی در گوشه‌ای قرار دارد و به این سه یعنی نماز و زکات و خیرات و مبرات اشاره می کند که شما هوای رفیق‌تان را داشته باشید واز او دفاع کنید و اگر نتوانستید از پس سوالات بربیایید مرا خبر دهید، یعنی این که صبر یک سروگردن از این اعمال قوی‌تر و مفیدتر است. چونان استادی که به شاگردانش می‌گوید اگر از پس سوالات برنیامدید من هستم، گرچه تعبیر روی کسی حساب کردن شاید تعبیر درستی نباشد اما به هرحال انسان می‌تواند روی صبر و بردباری که در دنیا انجام داده حساب کند.

🔹مولایمان امیرالمومنین (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید اگر می‌خواهید بدانید که صبرو شکیبایی چه جایگاهی در ایمان و شخصیت و عاقبت مومن دارد، سر را نسبت به بدن درنظر بگیرید که چه شأن و جایگاهی دارد! آن بدنی که سر نداشته باشد کاری از دستش برنمی‌آید. پس آن ایمانی که صبر در آن نباشد و آن مومنی که صبور و شکیبا نباشد مثل جسدی است که سر نداشته باشد.

🔹 در روایات آمده که «اَلصَّبْرُ رَأْسُ اَلْإِيمَانِ» و یا «الصَّبرُ نِصفُ الإيمانِ» یعنی این که ای انسانها برای رسیدن به نعمت‌های الهی و سعادت و خوشبختی باید صبوری به خرج دهید و آن‌گاه که در دنیا به نعمت‌های الهی رسیدید شاکر باشید. فرموده‌اند که ایمان نیمی صبر و نیمی شکر است. باز آمده است که: «الصَّبْرُ خَيْرُ مَرْكَبٍ» ما برای رسیدن به اهداف‌مان گاهی از مرکب استفاده می‌کنیم که در قدیم به گونه‌ای و امروز گونه دیگر است. می‌فرمایند برای رسیدن به موفقیت و سعادت و خوشبختی و معنویت و عاقبت بخیری نیاز به مرکب دارید و مرکبی بهتر و راهوارتر و مطمئن‌تر از صبر و شکیبایی پیدا نمی‌کنید.

🔹 پس صبر و شکیبایی خیلی ارزش دارد و ان شالله سعی کنیم در زندگی در برابر وسوسه‌های نفس و شیاطین جن و انس و در برابر مصیبت‌هایی که در زندگی پیش می‌آید مانند فقر و ناداری و از دست دادن عزیزان و ناامنی و جنگ و بیماری صبور باشیم.

🔹 صبر در راه انجام وظیفه و تکلیف الهی هم بسیار مهم است به عنوان نمونه اگر یک خانم بخواهد وظیفه شرعی خودش را انجام دهد نیاز به پایمردی و صبر و شکیبایی دارد. همین رعایت عفاف و حجاب، تربیت فرزند و همسرداری، بسیار سخت است.

🔺در روایات داریم که از مواردی که لازم است مردم در آن صبوری به خرج دهند همین مسائل و مشکلات خانوادگی است. یعنی صبر در برابر ناداری‌ها، کمبودها، احیاناً کج خلقی‌ها، نق زدن‌ها که در محیط خانواده پیش می‌آید.

🔸شخصی خدمت مرحوم علامه طباطبایی (رض) عرض کرد که دستورالعملی برای سیرو سلوک بفرمایید. ایشان بدون توصیه به اوراد یا چله نشینی فرمودند با اعضای خانواده خوش اخلاق باش. این بزرگترین دستورالعمل است چون گاهی خوش اخلاق بودن نزد خانواده چه از طرف مرد و چه از طرف زن بسیار سخت و دشوار است اما پاداش‌ها برای این صبوری درنظر گرفته شده است. مانند این که فرموده‌اند مردی که بر بداخلاقی زنش صبر کند خداوند پاداش حضرت ایوب را به او عطا می‌کند و یا زنی که بر بداخلاقی شوهرش صبر کند خداوند متعال آن پاداشی را که به حضرت آسیه همسر فرعون داده عطا می‌کند.

⭕️ در روایات داریم که شخصی که بر تندی و بداخلاقی همسر خود صبر کند و در برابر نیش و متلک و حرفهای نامهربانانه و توهین‌ها صبوری به خرج دهد خداوند سه پاداش به او می‌دهد: اول پاداش صبرحضرت ایوب، دوم پاداشی که خداوند متعال در قیامت به امام عادل می‌دهد و سوم آن‌را کفاره گناهانش قرار می‌دهد. این صبر و صبوری فقط در میدان نبرد نیست که آنجا هم صبر لازم است«…إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ…- انفال 65».

🔹 صبری هم که در ادبیات و آموزه‌های دینی ما آمده به معنای دست روی دست گذاشتن و نشستن و انتظار کشیدن نیست، که این گاهی عین ذلت‌پذیری و زبونی است. ملک الشعرای بهار می‌گوید صبر را از میخ یاد بگیرید که وقتی چکش نخورده یله و رهاست اما اولین چکش که به سرش می‌زنند پایش محکم می‌شود، دومی محکم‌تر و سومی محکم تر می‌شود.

پافشاری و استقامت میخ —– سزد ار عبرت بشر گردد

هر چه کوبند بیش بر سر او —– پافشاریش بیشتر گردد

🔸البته بعضی از شعرا به ایشان ایراد گرفته‌اند که اگر مثل میخ بایستیم که بر سرمان بزنند و هیچ عکس‌العملی نشان ندهیم چه صبری است وچه افتخاری دارد و باید این صبوری و استقامت و مقاومت را از فنر یاد بگیریم که با ضربه عقب نشینی می‌کند و نیرو و انرژی خودش را ذخیره کرده و با یک تکان یکباره تمام این نیرو را رها می‌کند و به صورت کسی که به او فشار آورده پرتاب می‌کند.

🔹 این مثال در حال حاضر برای مردم مظلوم فلسطین که هفتاد و چندسال فشارهای سنگینی را تحمل کردند بسیارگویاست که مانند همان فنر، در هفتم اکتبر و در پانزدهم مهرماه یکباره رها شده و به صورت این صهیونیست‌های ظالم ضربه سنگینی وارد کردند. بنابراین صبر و مقاومت و پایمردی یکی از اعمال بسیار ارزشمند است که هرشخصی برای رسیدن به هدف به آن نیاز دارد. و اگر انسان اهل صبر نباشد خسرالدنیا والآخره می‌شود که به قول مولانا:

صبر تلخ آمد ولیکن عاقبت —— میوه شیرین دهد پرمنفعت

✅ امام جمعه جهرم در ابتدای خطبه دوم نماز و در پی نزول باران رحمت الهی در روزهای اخیر بیان داشت: بابت این نعمت و رحمت با تمام وجود شاکر خداوند متعال هستیم و امیدوارم که ان شاالله سالی پر خیر و برکت و بدون ایجاد مشکل و زحمت برای مردم عزیزمان رقم بخورد.

حجت الاسلام والمسلمین مدبر در بخش دیگری از خطبه دوم با اشاره به برگزاری راهپیمایی سراسری در حمایت از مردم و کودکان مظلوم غزه اظهار داشت:

🔺 بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَت؟
به کدامین گناه این چنین اطفال و کودکان مظلوم را به شهادت می رسانید و چه چیز جز خوی وحشی و تجاوزگرانه چنین صحنه های دردناکی را رقم می زند؟

⭕️ مردم مظلوم غزه ،اسباب بیداری وجدان های خفته بشریت را فراهم کردند و تنها خداوند است که از میزان ارزشمند این خدمت آگاه است.

💠  لَأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلًا خَيْرٌ مِمَّا طَلَعَتْ‏ عَلَيْهِ الشَّمْسُ أَوْ غَرَبَت

🔹 اگر خداوند كسى را به دست تو هدايت كند برايت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب مى كند 

🔹امام جمعه جهرم بیان داشت : نبایستی در این راه خسته شویم و در این خصوص به بیانات مقام معظم رهبری باید توجه کرد که جنگ غزه و اسرائیل را جنگ بین حق و باطل دانستند.

🔹شاید افرادی متوجه این نکته از بیانات مقام عظمای ولایت نشدند پس باید بر اساس دیدگاه خداوند متعال و سنت الهی مشاهده کرد باطل چه ویژگی هایی دارد؟

⭕️ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
آرى باطل همواره نابودشدنى است

🔹این به معنای آن است نه این که باطل نابود خواهد شد بلکه ماهیت باطل نابود شدنی است و این را در شرایط این روزهای رژیم اشغالگر قدس می بینید که چگونه رو به زوال می رود.

🔹این رژیم اشغالگر هیچگاه به جنگ های طولانی مدت را در برنامه خود نداشته و طولانی ترین جنگ آنها در بازه زمانی ۵۱ روزه بوده است و اگر جبهه مقاومت به صبر و استقامت خود ادامه دهد اضمحلال این اشغالگران سریعتر رخ خواهد داد.

🔹به گفته خود صهیونیست‌ها روزانه نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار هزینه جنگ خود کرده و بیش از ۳ برابر آن هم در اقتصاد متضرر می شوند.

🔹نیروهای عمده نظامی اشغالگران نیز نیروی ذخیره هستند که اصولا همان مردم عادی بوده و لذا با فراخوانی سه چهارم این نیروهای ذخیره، عملا این رژیم با تعطیلی مواجه شده است و این شرایط تا چه زمانی برایشان قابل تحمل است؟

🔷 چه بر اساس باورهای دینی و چه بر اساس تحلیل های سیاسی با صبر و مقاومت،مظلومین فلسطینی به حق و حقوق خود خواهند رسید و لذا ما نیز با استواری و بدون خستگی باید حامی این ملت مظلوم و رنج کشیده باشیم.

🔹حجت الاسلام والمسلمین مدبر در بخش دیگر خطبه دوم و در آستانه میلاد حضرت زینب کبری (س) بیان داشت:

ایشان با بیانی قاطع و شیوا به فرعون زمان خود گفت: هر کاری که می توانی انجام بدهید اما نخواهی توانست یاد و ذکر اهل بیت (س) را از میان ببری.

🔹این حرکت حضرت زینب(س) یعنی این که انسان در اوج مشکلات صبور و امیدوار و مقاوم باشد و امیدوارم همگی این ویژگی اخلاقی را الگوی خویش قرار دهیم.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر همچنین روز پرستار را به پرستاران عزیز تبریک و تهنیت گفته و با قدردانی از تلاش های آنان درعرصه سلامت ،برایشان آرزوی توفیق و بهروزی نمود.

🔹در ادامه خطبه دوم، امام جمعه جهرم با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج اظهار داشت ان شاالله در هفته آینده در خصوص بسیج سخنانی خواهم داشت.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.