Skip to content

آبان 6, 1402

893c431c89b06e2ad4302c2912e8d698_XL

🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، پنـجم آبان ماه 1402 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

🔹«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ-حجرات10»

🔺حقیقت این است که جامعه مومن با همدیگر خواهر و برادرند که اگر بین آنها نزاع و کدورتی پیش آید تلاش می‌کنند صلح برقرار شود و پیوندها از هم گسسته نشود پس بی‌تفاوت نیستند و از خدا می‌ترسند شاید مورد رحمت خداوند متعال واقع شوند.

🔹در هفته‌هایی که گذشت عرض شد که ما در زندگی مسافریم و فرصت اندکی داریم باید ببینیم برای مقصد و در بین راه چه چیزهایی باید با خودمان داشته باشیم که خیلی بدردمان بخورد و به فریادمان برسد و دستمان پر باشد.

⭕️ اگراز بزرگان دین در این باره سوال شود قطعا این عنوان اخلاقی «اصلاح ذات‌البین» را بیان خواهند کرد. یعنی این که اگر رابطه دوستی و محبت و برادری بین مومنین و مومنات مخدوش شده برای اصلاح و برگرداندن این رابطه تلاش کنیم.

🔹گاهی بین دو همسایه یا دو دوست یا دو همکار، ویا بین اعضای یک خانواده، خصوصا زن و شوهر ویا بین دو جمعیت، بین اهالی دو روستا، دو شهر، دو استان، دو کشور مشکلاتی پیش می‌آید و انسان‌ها تلاش می‌کنند این دوستی و برادری دوباره برقرار شود و این را «اصلاح ذات‌البین» گویند. پس همگی تلاش کنیم که ان‌شالله در پرونده اعمال‌مان این اصلاح ذات‌البین را داشته باشیم چون‌که ارزش بسیار بسیار زیادی دارد.

🔹به عرض رسید که گاهی افراد، کالاهای حجیم و پروزنی با خود برمی‌دارند و در حین سفر و یا در مقصد متوجه می‌شوند که خیلی بدردشان نمی‌خورد اما انسان‌های زیرک از آگاهان سوال می‌کنند «… فَاسْأَلُوا أَهْلَ‌الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَاتَعْلَمُونَ- نحل 43و انبیاء7» که چه چیزهایی با خود ببریم و بزرگان دین فرموده‌اند که «اصلاح ذات‌البین» از آن توشه‌های بسیار ارزشمند است که گاهی با اعمال شب قدر برابری می‌کند.

🔺 همه می‌دانیم که دروغ ازدیدگاه دین بسیار زشت و کلید همه بدی‌هاست و خدای متعال دروغگویان را لعنت کرده «… لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ –آل عمران61» اما فرموده‌اند اگر همین دروغ برای آشتی بین دونفر یا دو گروه استفاده شود و باعث ایجاد رابطه مجدد شود بسیار با ارزش است و خدای متعال آن را دوست دارد.

🔹 برای مستند نمودن این مطلب خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) می‌فرمایند: «إِنَّ‌اللَّهَ أَحَبَّ‌الْكَذِبَ فِي‌الصَّلَاحِ» خداوند دروغی که در روند اصلاح ذات‌البین گفته شود را دوست دارد.

🔹باز فرمودند: «اِنَّ أَفضَلَ‌الصّدَقَةِ اِصلاحُ ذاتِ‌البَينِ» ارزشمندترین صدقه و انفاق در طول عمر هر انسانی همین اصلاح ذات‌البین است که شما از وقت و اعتبار و حیثیت و نفوذ و آبروی خود استفاده کنید که بین دونفر صلح و آشتی برقرار شود.

🔹 باز امیرالمومنین(ع) در نامه چهل وهفتم نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «صَلاَحُ ذَاتِ‌الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ‌الصَّلاَةِ وَ الصِّيَامِ» اصلاح ذات‌البین از همه نماز و روزه‌های مستحبی ارزش بیشتری دارد.

🔹حضرت امام موسی‌بن‌جعفر (ع) هم فرمودند: «طوبى لِلْمُصْلِحينَ بَيْنَ‌النّاسِ اُولئِكَ هُمُ‌الْمُقَرَّبونَ يَوْمَ‌الْقيامَةِ» خوشا به حال آن کسانی که دغدغه و همت‌شان این است که بین مردم آشتی برقرار کنند.

🔺اما کسانی هم هستند که برعکس عمل می‌کنند، مانند نمّامین و سخن‌چین‌ها که به دنبال این هستند که رابطه‌ها را به هم بزنند.

🔹 استحضار دارید که خداوند متعال در آیات آغازین سوره مبارکه واقعه می‌فرماید شما سه گروه می‌شوید «وَكُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً- فَأَصْحَابُ‌الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ‌الْمَيْمَنَةِ – وَأَصْحَابُ‌الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ‌الْمَشْأَمَةِ- وَالسَّابِقُونَ‌السَّابِقُونَ – أُولَئِكَ‌الْمُقَرَّبُونَ – فِي جَنَّاتِ‌النَّعِيمِ – ثُلَّةٌ مِّنَ‌الْأَوَّلِينَ – وَقَلِيلٌ مِّنَ الْآخِرِينَ 7 تا 14»

🔹امام موسی بن جعفر(ع) می‌فرمایند دوست دارید شما هم جزو همان مقربان قلیل باشید پس در زندگی به دنبال اصلاح ذات‌البین باشید. اما متاسفانه در روزگاری زندگی می‌کنیم که به هر دلیلی بین اعضای خانواده‌ها خصوصا بین زن و شوهرها این حالت ناسازگاری وجود دارد.

🔹مرحوم صدوق (علیه‌الرحمه) در کتاب ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال صفحه 671 روایتی بدین شرح آورده‌اند که: «من مَشی فی اِصلاحٍ بَینَ اِمرَأَةٍ وَ زَوجِها اَعطاهُ‌اللهُ تعالی أَجرَ اَلفِ شَهیدٍ قُتِلوا فی ‌سبیلِ‌الله حَقّاً» کسی که فقط تلاش کند (حتی نمی‌فرمایند موفق شود) بین زن و مردی آشتی برقرار کند خدای متعال پاداش هزار نفر شهید که حقیقتا در راه خدا به شهادت رسیده باشند به او عطا می‌کند.

🔺پس ان‌شالله باورمان شود که این مسئله اصلاح ذات‌البین خیلی ارزش دارد، باشد که به یاری خدای متعال ما هم احساس مسئولیت کنیم و همت نماییم به محض اینکه متوجه شدیم بین دونفر یا بین دوگروه به تعبیر امروزی شکرآب شده به نوعی پیوند و دوستی و محبت و آشتی و برادری برقرار نماییم.

✅ امام جمعه جهرم در ابتدای خطبه دوم بیان داشت: یک سال از تذکراتی که در خصوص نیاز به نوسازی و گسترش تجهیزات توزیع برق داده شد گذشت اما متاسفانه با بی توجهی و به رغم تولید مناسب برق، به علت نبود شبکه مناسب توزیع آینده ای بحرانی در حوزه برق برای شهرستان رقم خواهد خورد.

🔹حجت الاسلام والمسلمین مدبر با قدردانی از تلاش دست اندرکارانی که تا کنون با هر سختی زمینه توزیع برق را فراهم کرده اند اظهار داشت: یکی از راههای حل این مشکل افزایش پست های توزیع است و در همین خصوص قرار بود پست شماره ۴ از طریق خطوط انتقال هوایی راه اندازی شود که به با عکس‌العمل تعدادی از مردم مواجه،و مسئولین هم در همین راستا پذیرفتند که این خط به صورت زمینی انجام گیرد که متاسفانه همین طرح هم سرانجامی نیافته است.

🔺امام جمعه جهرم هشدار داد: در میان انتخابات! و دغدغه های آن،مسئولین این امر مهم که تمامی حوزه های اقتصادی،اجتماعی، رفاهی و غیره از آن متاثر هستند را فراموش نکرده و متولیان امر رفع این مشکل را جدی بگیرند چرا که با توجه به اقلیم شهرستان جهرم و موقعیت گرمسیری آن، در صورت عدم توسعه شبکه توزیع،با شروع سال آینده شاهد مشکلاتی خواهیم بود که با گرم‌تر شدن هوا و نیاز به تجهیزات برودتی، این مشکلات افزایش خواهد یافت و لذا از جانب مردم عزیزمان می خواهم که در مدت زمان باقی مانده، مسئولین این مهم را در اولویت قرار دهند.

🔷 حجت الاسلام والمسلمین مدبر در بخش دیگری از خطبه دوم با تبریک روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی و گرامیداشت نوجوان پرافتخار،شهید حسین فهمیده بیان داشت: دانش آموزان ما همواره در تاریخ خوش درخشیده اند و اوج آن را در ۸ سال دفاع مقدس با حضور ۵۵۰ هزار دانش آموز در جبهه های حق علیه باطل و به شهادت رسیدن ۳۶ هزار نفر از آن بزرگمردان شاهد هستیم که امیدواریم این افتخارات همواره ادامه داشته باشد.

🔹وی با بیان این که استان فارس پس از استان‌های اصفهان و تهران، سومین رتبه را در تعداد شهدای دانش آموز به خود اختصاص داده اظهار داشت: ان شاالله این الگو و پیشتاز بودن در عرصه های جهاد و فداکاری همچنان به همت دانش آموزان عزیز ادامه داشته باشد.

🔷 حجت الاسلام والمسلمین مدبر بیان نمود: حدود ۷۰ سال پیش و در پی تجاوزات رژیم اشغالگر قدس، خطیب مشهور آیت الله سید علی اکبر آیت اللهی(ره) در جهرم،مردم این شهر را به جهاد فراخواند و اعلام داشت هر آن کس که اسلحه ای دارد برای مبارزه با اسرائیل در صحنه نبرد حضور پیدا کند.

🔹وی با بیان این که تعدادی از مردم جهرم تلاش کردند برای کمک به مردم مظلوم فلسطین خود را از طریق بحرین به آن منطقه برسانند تاکید کرد: هم اکنون جمع آوری مستندات و تهیه یک برنامه جامع در این خصوص وظیفه متولیان از جمله مرکز جهرم شناسی و دلسوزان فرهنگ این شهرستان است تا اجازه ندهند این افتخار بزرگ تاریخی فراموش گردد.

🔷 امام جمعه جهرم در بخش دیگری از خطبه دوم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مسئله فلسطین بیان داشت:

⭕️ ایشان فرمودند در رأس مسئله اسلام ،حوادثی است که در غزه و فلسطین در حال رخ دادن است و همه اینها از مسائل آینده ساز است.

🔺قضیه غزه از یک سو قضیه مظلومیت است و از سوی دیگر قضیه اقتدار و لذا به خصوص در حوزه رسانه ها غیرت،همت و فداکاری و صبر عزیزان فلسطینی دیده شود و این را می توان از زبان کودک غزه ای دریافت وقتی می گوید: اگر اسرائیلی ها هواپیما و تانک و موشک دارند ما هم خدا را داریم.

⭕️امام جمعه جهرم ادامه داد: آینده و پیروزی از آن کسی است که عزم و اراده اش چون آهن است و نه آن که صرفا آهن(تسلیحات) را در اختیار دارد.

🔹مقام عظمای ولایت بیان داشتند: اگر مشاهده کردید که سران کشورهای اروپایی و آمریکایی به صورت متوالی در اسرائیل حضور پیدا می کنند این یعنی رژیم اشغالگر قدس ضربه کاری دریافت کرده و گیج و منگ از این شکست غیر قابل ترمیم است و این حضور سران کشورهای دیگر صرفا برای نگه داشتن رژیم جعلی صهیونیستی است تا این مرده متحرک را سرپا نگه دارند.

🔹حجت الاسلام و المسلمین مدبر افزود: در هنگام سخنرانی مقام معظم رهبری آیات و احادیث معنادار و متناسبی نصب می شود که هر کدام حاوی پیامی است و در سخنرانی چهارشنبه گذشته ایشان بخشی از آیات قرآن کریم را مشاهده کردیم:

💠وَكانَ حَقًّا عَلَينا نَصرُ المُؤمِنينَ
و یاری مؤمنان، همواره حقّی است بر عهده ما

🔹که در روزگار ما به شهادت مقام معظم رهبری، از جمله این مومنان مردم مظلوم غزه و فلسطین هستند و امیدواریم خداوند متعال به حرمت تمام زجر و ستم هایی که این ملت مظلوم کشیده اند نصر و پیروزی نهایی را نصیب آنان بنماید.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.