Skip to content

اسفند 21, 1401

irs01_s3old_10531429872021779186

🔹 برگرفته از خطبه اول و دوم نماز جمعه، نوزدهـم اسفـند ماه 1401 جهرم به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

💠خطبه اول

💠(سبحان الله)

🔹یکی دیگر از ذکرهای مورد عنایت بزرگان دین ذکر شریف سبحان الله است. این که ما خداوند متعال را به پاکی یاد کنیم و او را از هر آلودگی و گناه و ظلم و عیب و نقصی مبرا و پاک و منزه بدانیم. این ذکر شریف در نمازهای ما جایگاه ویژه ای دارد و مدام در رکوع و سجده و تسبیحات اربعه و تسبیح موسوم به حضرت صدیقه کبری(س) و البته در بسیاری از دعاها و تعقیبات نماز آن را تکرار میکنیم.

🔹در قرآن کریم سوره هایی تحت عنوان سور مسبحات وجود دارد که با تسبیح خدای متعال شروع می شود و بزرگان دین به قرائت آنها عنایت خاصی دارند و توصیه فرموده اند که شبها تلاوت شوند.

🔸 مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی موسوم به نخودکی نقل می کند که خیلی دلم می خواست به محضر مهدی آل محمد (عج) شرفیاب شوم. راههایی را امتحان کردم اما موفق نشدم تا این که در عالم خواب به من گفته شد اگر می خواهی آن بزرگوار را زیارت کنی تا چهل روز این سور مسبحات را بخوان و شبهای جمعه هم سوره اسراء را تلاوت کن. این کار را انجام دادم تا این که یک روز یک نفر مرا با خودش به کوهستانی برد و در سراشیب دره ای گفت آن پایین که رسیدی حضرت را ملاقات می کنی. این کار را انجام دادم که ناگهان دیدم وجود مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در هاله ای از نور بر بالای تپه ای جلوس فرموده اند. لحظاتی زیارتشان کردم بعد فرمودند اگر می خواهی بار دیگر مرا زیارت کنی فلان موقع کنار مرقد منور علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس خواهم بود. آن زمان فاصله عتبات عالیات تا مشهد چهل روز راه بود بالاخره این مسافت را طی کردم و دوباره آن حضرت را لحظاتی بالای سر حضرت امام رضا (ع) ملاقات کردم که ایشان در همان جمعیت باز فرمودند ملاقات بعدی کنار ضریح مقدس امام حسین (ع) خواهد بود.

🔹 به هر حال این سور مسبحات را بعضی پنج سوره گفته اند که عبارتند از سوره های (حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن) اما بعضی سوره اسراء که با« سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ » و سوره اعلی که با« سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَی» شروع می شود را اضافه کرده و گفته اند سور مسبحات هفت تاست.

🔹مرحوم آیه الله معرفت هم دو سوره دیگر که با واژه «تبارک» شروع می شود یعنی «ملک و فرقان» را جزو سور مسبحات دانسته اند. بنابرین ذکر شریف (سبحان الله) یک ذکرِ معمولی نیست و به عبارتی ذکر تمام هستی است. «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ – آیه اول سور جمعه و تغابن» و یا «إِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ – 44 اسری»

🔹 همه چیز در این عالم هستی مشغول ذکر و تسبیح خداوند است لذا اگر به این ذکر شریف انس پیدا کنیم به صراحت قرآن کریم با کل هستی همراه می شویم و به تسبیح خداوند متعال مشغول میگردیم. کسانی هم که به آنها لطفی شده و صدای تسبیح موجودات عالم را شنیده اند یکی دوتا نیستند که اگر بخواهیم از آن بزرگواران یادی کنیم گنجایش یک کتاب را خواهد داشت.

🔸مرحوم آخوند کاشی که بیش ازصد سال پیش به رحمت خدا رفته است به خاطر این که تقریبا عمر شریفش را در یکی از مدارس اصفهان گذراند توفیق ازدواج پیدا نکرد و بسیاری از بزرگان مانند مرحوم آیه الله العظمی بروجردی، مرحوم شهید سیدحسن مدرس، مرحوم آقا ضیاء عراقی، مرحوم حاج آقا رحیم ارباب، مرحوم کمپانی و بسیاری دیگر شاگرد ایشان بودند در این زمینه مشهور بوده و حکایت ها در مورد ایشان نقل شده است.

🔸از معاصرین هم مرحوم علامه طباطبایی چنین حالتی داشت. ارادت این بزرگوار نسبت به اهل بیت(ع) واقعاً کم نظیر بوده است. یکی از بزرگان که با ایشان ارتباط نزدیکی داشته می گوید که من در مشهد آقا را ملاقات کرده و عرض نمودم قدری از عنایت های اهل بیت(ع) که به شما داشته اند را بفرمایید! ایشان امتناع کردند، همان بالای سر او را به حضرت امام رضا (ع) قسم دادم تا این که گفتند به این شرط که تا زنده ام به کسی نگویی. اول این که به عنایت اهل بیت(ع) وقتی به نماز می ایستم روحم از بدن جدا می شود به گونه ای که از آن بالا جسم خودم را مشاهده می کنم. دیگر هم این که مدتی است شبها به خاطر شنیدن صدای تسبیح موجودات هستی خواب ندارم.

🔹از مرحوم شهید استاد مطهری که شاید بتوان ایشان را شاگرد اول علامه طباطبایی(قدس سره) نامید پرسیدند که چرا شما وقتی اسم علامه را می برید روحی له الفداء می گویید؟ گفتند: علت این است که ایشان ارادت عجیبی به اهل بیت(ع) و حتی امامزادگان دارد و عادت ایشان است که ماه مبارک رمضان هر جا باشند قبل از افطار به زیارت حضرت معصومه (س) می رسند و با بوسیدن ضریح مطهرافطار می کنند. پس سبحان الله یعنی این که خدایا تو را پاک و منزه می دانم از هر عیب و نقص و کاستی و فقر و نیاز

و زشتی و پستی و رذیلت و ضعف و ناتوانی و جهل و غفلت و کوتاهی و غیبت و ظلم و دروغ و بیکاری و بیماری و خواب و محدودیت، چنان که امام امیرالمومنین(ع) فرمودند: «اَلْأَحَدُ لاَ بِتَأْوِيلِ عَدَدٍ». خداوندا تو از هر نوع قیاس و مقایسه ای از آنچه عارفان و فیلسوفان گفته اند و از آنچه شاعران سروده اند و از آنچه تاکنون واصفان توصیف کرده اند والاتری! خداوندا تو برتر از آنی که همچون منی حتی تصور بندگی تو را داشته باشم چرا که بندگان واقعی تو، اولیاء و انبیاء و ائمه معصومین وخوبان هستند. خداوندا تو پاک و منزهی که چونان ما دست و زبان و چشم و گوش داشته باشی و نیازمند شریک و وزیر و همسر و فرزند باشی. خدایا تو منزهی از آنچه قائلین به تشکیک وجود می گویند و تو را در اصل وجود با مخلوقاتت مشترک می دانند در حالی که به قول سعدی:
همه هرچه هستند از آن کمترند —– که با هستی ات نام هستی برند

🔷خدایا تو پاک و منزهی از آنکه آخرتی نیافریده باشی و ما را در این جهان به حال خود رها کرده باشی. خدایا تو پاک و منزهی از این که در آخرت از بندگان گنهکار اما پشیمانت انتقام بگیری «مَا هَكَذَا الظَّنُّ بِك وَ لَا أُخْبِرْنَا بِفَضْلِكَ عَنْك‏یا کریم» خدایا تو پاک و منزهی از اینکه بخواهی با عدالت با بندگان گرفتارت رفتار کنی گرچه حق با شماست و این که بخواهی رحمتت را از آنان دریغ فرمایی و منزهی از آن که وساطت و شفاعت خوبان را رد نمایی.

💠خطبه دوم

✅ امام جمعه جهرم در ابتدای خطبه دوم نماز ،انقلاب اسلامی را چون برافروختن شمعی در ظلمت کده دنیا دانست که ان شاالله با دعا در تعجیل امام زمان (عج) به طلوع خورشید ظهور متصل گردد.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر با اشاره به برکات دعا و اثرات پر خیر آن در حق یکدیگر بیان داشت:
نیکی و رحم کردن در حق یکدیگر زمینه ساز رحمت بیشتر خداوند خواهند شد و لذا باید از فرصت های موجود در این خصوص استفاده نمود.

🔹امام جمعه جهرم، نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) که تنها ۲۲ روز پس از انقلاب اسلامی و به فرمان معمار کبیر انقلاب در جهت کمک به نیازمندان و اقشار محروم جامعه شکل گرفت را از جمله زمینه هایی دانست که به همت مردم بزرگوار در کنار تلاشگران این نهاد،چهره فقر و محرومیت را از اشخاص و خانواده های نیازمند زدوده اند.

🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر همچنین با ارائه آماری چون وجود ۱۰ هزار نفر از جمله ۱۲۰۰ دانشجو و دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) جهرم اظهار داشت: هر ساله در روزهایی پایانی سال هفته ای تحت عنوان هفته احسان و نیکوکاری برگزار می شود که این روزها فرصتی است برای نیک انديشان و خیرین گرامی که با مهر خود،اسباب مهربانی و نشاندن لبخند بر لب به خصوص کودکان نیازمند را فراهم کنند و با دعای خیر آنان،توشه ای از برکت و آمرزش را برای دنیا و آخرت خود داشته باشند.

🔷امام جمعه جهرم در بخش دیگری از خطبه دوم نماز بیان داشت: حدود یک ماه پیش مقام معظم رهبری حفظه الله،به مناسبت دهه مبارک فجر فرمان عفو گسترده ای را صادر نمودند که گستردگی این فرمان،آن را نسبت به سالهای گذشته متفاوت کرده وایشان خواستار آن شدند حتی کسانی که نسبت به وی تحت عناوین مختلفی از جمله دیوارنویسی و یا لسانی و از این قبیل توهینی داشته اند مورد عفو قرار گیرند که در همین راستا و طبق آمار اعلامی دادگستری شهرستان جهرم همگی آنانی که چنین جرائمی را مرتکب شده بودند هم اینک در آغوش خانواده خود بوده و تنها تعدادی کمتر از انگشتان یک دست که جرائم دیگری چون ارتباط با گروهک ها و شبکه های معاند و جاسوسی را در پرونده خود داشته اند جهت سیر مراحل قانونی در اختیار قوه قضائیه قرار دارند.

🔹وی با مقایسه رفتار حاکمان در طول تاریخ با نگاه پرمهر و رافت رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: باید این بزرگواری و نگاه حکیمانه که از خیر خواهی و لطف ایشان در حق مردم ایران نشات می گیرد را قدر دانست.

🔷حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر با اشاره به جشن نیمه شعبان و برگزاری پیاده روی بزرگ منتظران ظهور بیان داشت: چند سالی بود که به واسطه شيوع کرونا،چنین مراسمی کم رنگ شده بود اما در این دو سال گذشته و به خصوص امسال چنان حماسه حضوری شکل گرفت که زبان اینجانب به عنوان فرزند و برادر کوچک شما از تشکر قاصر است.

🔹وی با قدردانی از تمامی عوامل برگزار کننده این برنامه اظهار داشت: طبق آمار اعلام شده نزدیک به ۲۵ هزار نفر در این مراسم گام در مسیری گذاشتند که از دامنه تپه نورالشهدا شروع و تا جوار ۵ شهید گمنام که جانشان را برای مکتب امام زمان(عج) اهدا کردند ادامه داشت‌.

🔹امام جمعه جهرم ،حضور همه اقشار و برپایی حدود ۳۰ موکب پذیرایی را جلوه دیگری از عشق به اهل بیت علیهم السلام و حضرت ولی عصر(عج) دانست که مردم جهرم در روز میلاد حجت حق رقم زدند.

🔷حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در ادامه سالروز تاسیس بنیاد شهید به فرمان امام خمینی(ره) در ۲۲ اسفند ۱۳۵۸ را گام مهمی در جهت خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران دانست و بیان نمود: جا دارد از تلاشگران این عرصه قدردانی کرد البته گرچه اجر خانواده شهدا و ایثارگران غیرقابل سنجش است اما به هر حال زمینه تلاش مضاعف در این نهاد برای خدمت به این عزیزان و بزرگواران فراهم شده است که ان شاالله بیش از پیش گسترده شود.

🔷امام جمعه جهرم در بخش پایانی خطبه دوم یادآوری نمود که دهه آخر ماه شعبان،دهه غبارروبی مساجد نام گرفته و فرصتی برای مومنین و متدینین فراهم شده تا غبار از خانه های خدا برگیرند و آماده شوند تا در ماه مبارک رمضان، غبار از خانه دل خود بزدایند و روح و جان خویش را جلا دهند.

🔹وی بیان داشت: خداوند در سوره توبه می فرمایند :
💠إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسى‌ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ «18»

مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مى‌پردازند و جز از خدا نمى‌ترسند. اميد است كه آنان از ره‌يافتگان باشند.

🔹امام جمعه جهرم افزود: هیات امنا و مردم بزرگوار به این حدیث

شریف از رسول اکرم(ص) نیز توجه نمایند که فرمود:

💠 أنّ بُيُوتِي في الأرضِ المَساجِدُ ، فَطُوبى لِعَبدٍ تَطَهَّرَ في بَيتِهِ ثُمَّ زارَني في بَيتي، ألا إنّ على المَزُورِ كَرامَةَ الزائرِ ، ألا بَشِّرِ المَشّائينَ في الظُّلَماتِ إلى المَساجِدِ بالنُّورِ السّاطِعِ يَومَ القِيامَةِ .

خانه هاى من در روى زمين مسجدهايند . پس ، خوشا بنده اى كه در خانه اش خود را پاكيزه كند و سپس در خانه من، به ديدارم بيايد . بدانيد! بر ميزبان است كه ميهمان را گرامى دارد . هان! آنان را كه در تاريكيهاى شب به مساجد مى روند، بشارت بادا به نور درخشان در روز رستاخيز

💠حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر در پایان بیان داشت: خداوند ان شاالله توفیق حضور برای این مراسم را به همگی ما در مساجد و امام زاده ها عنایت فرماید.

صوت خطبه اول
صوت خطبه دوم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.