Skip to content

خرداد 16, 1401

بسم الله الرحمن الرحیم

کتابُ اللّهِ عزوجل عَلی أربَعَةِ أشیاءَ: عَلَی العِبارَةِ، وَ الإِشارَةِ، وَ اللَّطائِفِ، وَ الحَقائِقِ؛ فَالعِبارَةُ لِلعَوامِّ، وَ الإِشارَةُ لِلخَواصِّ، وَ اللَّطائِفُ لِلأَولِیاءِ، وَ الحَقائِقُ لِلأَنبِیاءِ علیهم السلام.

این حدیث شریف از امامان معصوم خصوصاَ امام امیرالمومنین، امام حسین و امام صادق ( علیهم السلام ) رسیده که کتاب خدا، بر چهار گونه است: عبارت، اشارت، لطائف و حقایق. عبارت، برای عموم مردم است؛ اشاره برای خواص؛ لطائف برای اولیا وحقایق از آنِ پیامبران علیهم السلام است.

مفسر کبیر آیت الله جوادی آملی ( حفظه الله) بر اساس این حدیث شریف در تفسیر وزین «تسنیم» پس از ذکر هر آیه شریفه و خلاصه تفسیر و شرح مفردات و بالاخره تفسیر آن آیه و قبل از پرداختن به روایات، مطالب ناب و ارزشمندی تحت عنوان «لطایف و اشارات» آورده اند. اکنون که حضرت آقا درس تفسیر قرآن را به پایان رسانده اند، به یاری خداوند متعال، برای استفاده از این دریای بیکران، بابی گشوده ایم به نام «در سایه سار تسنیم» که مطالبی کوتاه از این لطایف و اشارات را به صورت امانی و با ذکر همان عنوان و با درج سوره مربوطه و شماره آیه شریفه و عدد صفحه و مجلد تقدیم علاقه مندان نماییم.

امید که عزیزان مارا در جهت اخلاص و توفیق در این راه پربرکت از دعای خیر بهره مند نمایند.

امور فرهنگی و تدوین آثار دفتر امام جمعه جهرم

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ارسال نشده است. شما اولین باشید!


اضافه کردن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه جهرم می باشد.